غزه

ادامه عملیات زمینی اسرائیل در غزه؛ آزادی گروگان‌ها شرط «توقف بشردوستانه» جنگ

ارتش اسرائیل با گذشت یک هفته از آغاز عملیات زمینی در غزه اعلام کرد که ۲ هزار و ۵۰۰ موضع مرتبط با حماس را مورد هدف قرار داد.

خواندن این مطلب 15 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در طول شب گذشته نیروهای زمینی این کشور به نبرد با عوامل حماس در شمال غزه ادامه دادند و همچنین هواپیماها را برای حمله به زیرساخت‌های حماس، مکان‌های ذخیره سلاح، پست‌های دیده‌بانی و مراکز فرماندهی هدایت کردند.

همچنین منابع رسمی در تل‌آویو خبر دادند که تلفات نیروهای زمینی ارتش این کشور که در عملیات زمینی علیه حماس مشارکت داشتند به ۲۹ نفر رسیده است.

با تنگ‌تر شدن محاصره شهر غزه در شمال این باریکه امروز صبح نیز ارتش اسرائیل از ساعت ۱۰ صبح به مدت ۴ ساعت مهلت داده بود که غیرنظامیان گیر افتاده در این شهر از طریق جاده صلاح‌الدین به سمت جنوب غزه بروند. روز گذشته نیز ارتش اسرائیل مهلت سه‌ساعته‌ای برای خروج غیرنظامیان از شمال غزه تعیین کرده بود.

در همین حال وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است مدعی شد تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه به ۹۷۷۰ تن رسیده است. هر چند بسیاری این اطلاعات را نادرست می‌دانند اما تصاویر متعددی از کشته شدن افراد غیرنظامی در غزه منتشر شده است.

در همین حال سخنان آمیچای الیاهو، وزیر میراث‌فرهنگی با واکنش‌های فراوانی روبرو شد. این وزیر کابینه نتانیاهو در یک مصاحبه رادیویی گفته بود یکی از گزینه‌های اسرائیل، انداختن بمب هسته‌ای در نوار غزه است.

به دنبال این اظهار نظر بنیامین نتانیاهو این سخنان را رد کرد و پس از آن نیز دفتر نخست‌وزیری نیز اعلام کرد که حضور وزیر میراث‌فرهنگی در جلسات هیات دولت به مدت نامحدودی تعلیق شده است.

در خلال این تحولات، تور خاورمیانه‌ای آنتونی بلینکن در خاورمیانه همچنان ادامه دارد و پس از اینکه روز گذشته در نشست وزرای خارجه پنج کشور عربی عربستان، قطر، امارات متحده، اردن و مصر در پایتخت اردن دیدار کرد امروز به کرانه باختری سفر کرد و با محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین دیدار کرد.

بلینکن برای ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود به ترکیه سفر خواهد کرد.

در این دیدارها مقامات کشورهای عربی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند اما روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان مصری و اردنی خود در امان، بازهم با برقراری آتش‌بس در غزه مخالفت کرد و گفت: «آتش‌بس در حال حاضر به حماس این امکان را می‌دهد که موقعیت خود را تغییر دهد».

با این حال مقامات آمریکایی قبلاً پیشنهاد «وقفه بشردوستانه» در جنگ را داده ند امروز مارک رگیو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که هر گونه توافق بر سر «توقف بشردوستانه» جنگ از «نظر ما باید شامل آزادی گروگان‌ها» شود.

از سوی دیگر طی شب گذشته و امروز حملات پراکنده راکتی از داخل نوار غزه به سمت مناطق مختلف اسرائیل ادامه یافت که این حملات با واکنش پدافند هوایی گنبد آهنی روبرو و خنثی شد.

همچنین در شمال اسرائیل و در مرز با لبنان نیز همچنان تبادل آتش گاه‌وبیگاه بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان ادامه دارد و رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که طی امروز چندین بار در مناطق نزدیک مرز لبنان آژیر خطر به صدا درآمد و یک خودرو غیرنظامی نیز در خاک اسرائیل هدف راکت‌های ضدتانک حزب‌الله قرار گرفت.

ارتش اسرائیل اعلام کرد یک پهپاد را که از «عمق خاک لبنان» در حال نزدیک شدن به سمت اسرائیل بود، رهگیری و پیش از رسیدن به اسرائیل سرنگون کرده است.

همچنین شب گذشته حماس اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس این گروه تروریستی چند روز پیش به تهران سفر کرده و با علی خامنه‌ای دیدار داشته است.

امروز وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی با تایید این خبر نوشت که در این دیدار «هنیه گزارشی از آخرین تحولات غزه و تحولات کرانه باختری» ارائه کرده است.

همزمان کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی عراقی طرفدار ایران، درباره احتمال دیدار وزیر خارجه آمریکا از عراق هشدار داد.

ابوعلی العسکری سخنگوی کتائب حزب‌الله در بیانیه‌ای درباره آنتونی بلینکن نوشت: «پسر یک یهودی و وزیر جنگ صهیونیست، در عراق جایی ندارد». این سخنگوی کتائب حزب‌الله در ادامه نوشته:‌ «اگر او به عراق بیاید،‌ از او با خشونتی بی‌سابقه استقبال خواهیم کرد».

«شفق نیوز»، یک وبسایت خبری عراقی، گزارش داده بود که آقای بلینکن قرار است امروز یکشنبه به بغداد سفر کرده و با محمد السودانی نخست‌وزیر و فوآد حسین وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کند. اما هیچ‌یک از منابع رسمی عراق و آمریکا این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

امروز در لندن گروهی با تجمع در میدان پارلمان خواستار آزادی گروگان‌هایی شده اند که حماس از ۷ اکتبر آن را ربوده و به غزه برده است.

سفارت اسرائیل در لندن گفته که هزاران نفر در این تجمع شرکت کرده‌اند.

از بیش از ۲۴۰ نفری که توسط حماس به گروگان گرفته شده اند،‌ تاکنون این گروه چهار نفر از آن ها را آزاد کرده و یک نفر نظامی هم توسط نیروهای اسرائیل آزاد شده است.

شب گذشته نیز هزاران نفر از شهروندان اسرائیلی با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی وزارت دفاع این کشور، نسبت به سیاست‌های دولت در مدیریت بحران «گروگان‌ها» انتقاد کردند.

از آغاز جنگ اسرائیل-غزه در هفتم اکتبر بیش از دویست شهروند اسرائیلی- شامل افراد مسن و کودکان- توسط حماس ربوده شده و به غزه انتقال یافته‌اند.

یکی از خانواده های گروگان‌ها گفته است: «برادر و برادر زاده من از خانه خود در آن شنبه سیاه ربوده شدند. من امروز اینجا هستم تا به رهبران جهان بگویم لطفا ما را کمک کنند تا آنها سریعا آزاد شوند.»

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل دو روز پیش درخواست برای آتش‌بس موقت در جنگ با حماس را رد کرد.

او گفته است که تا زمانی که گروگان‌هایی که حماس ربوده است، آزاد نشوند، با چنین اقدامی موافقت نخواهد کرد.