اردوغان

ترکیه هم سفیر خود را از اسرائیل فراخواند؛ سفر به آنکارا به برنامه بلینکن اضافه شد

ترکیه روز شنبه سفیر خود در اسرائیل را به دلیل امتناع از پذیرش آتش بس در غزه فراخواند. همزمان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن که در حال حاضر به منظور دیدار با همتایان خود از چند کشور عربی در اردن به سر می‌برد، یکشنبه به ترکیه سفر خواهد کرد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که با توجه به «فاجعه انسانی جاری در غزه ناشی از حملات مداوم اسرائیل به غیرنظامیان و امتناع اسرائیل از قبول آتش‌بس»، سفیر خود در اسرائیل را فراخوانده است. آنکارا همچنین خبر داد که تماس‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را قطع کرده است.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهور ترکیه،‌ روز شنبه گفت که تماس‌هایش را با بنیامین نتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دلیل حملات آن کشور به نوار غزه قطع می‌کند.

اردوغان گفت:‌ ”نتانیاهو بیش از این کسی نیست که با وی صحبت کنیم. ما روی نام نتانیاهو خط کشیده‌ایم.” اردوغان گفت که روابط دپیلماتیک خود را با اسرائیل قطع نمی‌کند.

این اظهارات اردوغان یک هفته پس از آن بیان شد که اسرائیل گفت روابط خود با آنکارا را زیر ارزیابی مجدد قرار می‌دهد، زیرا ترکیه در جنگ بر ضد حماس در نوار غزه،‌ اظهارات شدید نسبت به اسراییل بیان کرده است.

پیش از این، اسرائیل در یک اقدام احتیاطی تمام دیپلمات‌های خود از ترکیه و سایر کشور‌های منطقه بیرون کرد.

خبر تشدید تنش در روابط آنکارا با تل‌آویو درحالی اعلام می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است فردا یکشنبه به ترکیه برود.

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد، آنتونی بلینکن در ادامه سفر منطقه‌ای خود در بحبوحه تشدید درگیری بین اسرائیل و حماس، روزهای یکشنبه و دوشنبه به ترکیه سفر خواهد کرد.

بلینکن در سومین سفر خود به منطقه خاورمیانه از زمان شروع جنگ در پی حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، روز جمعه به تل‌آویو رفت و سپس با سفر به اردن با وزرای  کشورهای عربی در امان دیدار و گفتگو کرد.

قبل از ترکیه، هندوراس هم روز جمعه با محکوم کردن «نسل‌کشی» و «نقض جدی قوانین بین‌المللی» در نوار غزه، سفیر خود در اسرائیل را برای مشورت فراخواند.

هندوراس سفیر خود از اسرائیل را برای مشورت فراخواند و آن‌چه را که «نسل‌کسی و دیگر موارد جدی نقض قوانین‌بین‌المللی» در جنگ اسرائیل با حماس نامیده است، محکوم کرد.

ادواردو انریکه رینا، وزیر امور خارجه این کشور آمریکای لاتین، در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت که سیومارا کاسترو، رئیس جمهوری هندوراس، تصمیم گرفته است که با توجه به «شرایط انسانی وخیمی که جمعیت غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه متحمل شده‌اند» سفیر این کشور را فورا فرابخواند.

وزارت خارجه هندوراس نیز در بیانیه‌ای افزود که «هندوراس به شدت نسل‌کشی و نقض جدی قوانین بین‌المللی را که جمعیت غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه با آن مواجهند، محکوم می‌کند».

هندوراس اولین کشور امریکای مرکزی و آمریکای لاتین نیست که نسبت به تحولات جنگ اسرائیل و حماس واکنش نشان داده است.

هفته گذشته، دولت بولیوی روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را به دلیل آنچه «جنایت علیه بشریت» در غزه خواند، قطع کرد.

همچنین شیلی و کلمبیا سفیران خود در اسرائیل را به دلیل انتقاد از حمله اسرائیل به نوار غزه فراخواندند.