واگنر سامانه پدافند هوایی پیشرفته برای حزب‌الله لبنان ارسال می کند

برخی رسانه‌های آمریکایی بر اساس گزارش‌های نهادهای امنیتی خبر دادند که گروه شبه‌نظامی روسی «واگنر» در حال تدارک ارسال سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته برای حزب‌الله لبنان است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شب گذشته گزارش داد که نهاد‌های امنیتی آمریکا به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد «احتمالاً گروه شبه‌نظامی روسی «واگنر» که هم اکنون در سوریه مستقر است در تدارک برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی به حزب‌الله لبنان است».

وال‌استریت ژورنال به نقل از مسئولانی در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت که سامانه پدافندی که درباره آن صحبت شده «SA-22» نام دارد که یک سامانه موشکی ضدهوایی است و برای رهگیری و سرنگونی جت‌های جنگنده به کار می‌رود.

سامانه‌های ضدهوایی مورد اشاره با نام «SA-22» ذکر شده که با عنوان سامانه موشکی ضدهوایی، در آن موشک‌ها برای رهگیری و سرنگونی جت‌های جنگنده به کار می‌رود.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت که واشینگتن هنوز خبر ارسال چنین سامانه دفاعی از واگنر به حزب‌الله را تایید نکرده است، اما رایزنی‌های واگنر و حزب‌الله را زیر نظر گرفته و تحویل این سامانه به گروه شبه‌نظامی در جنوب لبنان را منبع نگرانی بزرگی می‌داند.

در همین حال شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع خود گزارش داد: «اطلاعاتی دارند که حاکی از موافقت رئیس جمهور سوریه با مجهز کردن حزب‌الله لبنان به سامانه موشکی روسی «SA22» است».

این منابع افزودند: «گروه واگنر موظف شده است این سامانه موشکی را به حزب‌الله تحویل دهد و مشخص نیست در حال حاضر این سامانه تحویل داده شده یا بر اساس زمان‌بندی خاصی صورت خواهد گرفت».

سامانه پدافند هوایی پانتسیر-اس ۱ که ناتو آن را سام-۲۲ «SA-22» می‌نامد یک سامانه دفاع هوایی است که از ترکیب موشک زمین‌به‌هوا میان‌برد و توپ ضدهوایی تشکیل شده که قادر است با انواع هواپیماها، بالگردها، پهپادها، موشک‌ها کروز و بعضی از سلاح‌های هدایت‌شوندهٔ هوا به زمین مقابله کند.

خبر احتمال ارسال پدافند هوایی پیشرفته روسی برای حزب‌الله لبنان در حالی منتشر شد که مسکو سیاست سنتی متعادل خود در قبال منازعه اسرائیل و فلسطین را کنار گذاشته و پنج‌شنبه هفته گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که علی باقری، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و هیئتی از حماس در مسکو به سر می‌برند.

رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که نمایندگان حماس پس از دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند که برای «جایگاه ولادیمیر پوتین و کوشش‌های دیپلماتیک روسیه در درگیری‌ها ارزش زیادی قائل هستند».