هنگامه قاضیانی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

یک بانوی هنرپیشه سینمای ایران و منتقد حجاب اجباری جمهوری اسلامی با انتشار تصویر ابلاغیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از احضار خود به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، هنگامه قاضیانی از سوی شعبه ۹ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

بنابر ابلاغیه صادره، وی به اتهامات نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

هنگامه قاضیانی، پس از انتشار خبر جانباختن آرمیتا گراوند در یک استوری اینستاگرامی، با انتشار تصویری از آرمیتا نوشته بود: هفته‌ها انتظار برای بازگشت نفس‌های سرشار از آرزوی تو، و این آبان که عجیب تشنه خون است. کنار خون تنت می‌ایستم و زمان از ما بهتر می‌داند قصه چیست و صبر آسمان کی به سر می‌رسد.

او در جریان خیزش سراسری به دلیل حمایت از مردم معترض و به علت «برداشتن روسری» مدتی بازداشت شده بود.

وی اواخر آبان ماه ۱۴۰۱ و در میانه اعتراضات سراسری در ایران با انتشار ویدیویی، حجاب از سر برداشت.

خانم قاضیانی چند روز بعد به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» بازداشت شد.

او یک هفته بعد با قید وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

هنگامی قاضیانی پیشتر نیز همچنین در اینستاگرام خود، جمهوری اسلامی را حکومت «بچه‌کش» خطاب کرده بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون، جمعه ۱۹ خرداد با انتشار پستی در اینستاگرام پس از ۲۴ سال فعالیت در این عرصه از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

او در این پست اینستاگرامی با مروری بر فعالیتهای سینمایی خود در بیست و چهار سال گذشته، خطاب به مخاطبانش نوشت: «برای اولین و آخرین بار یک خواهش دارم همه‌تون یک جمله زیبا برای خداحافظی به‌یادگار برایم بنویسید، همه شماهایی که با عشق بی‌شرط ، از نسل‌های متفاوت، سالها کنارم ایستادید.»

او متن خود را اینطور ادامه داده و نوشته :«بگذارید امشب در این حس غریب، اندوه را، برای یک شب هم که شده به ضیافت با شکوه زندگی دعوت کنیم.»

قاضیانی سپس با اشاره به اولین تجربه بازیگری‌اش در سینما در فیلم «سایه روشن» در ادامه متن خود آورده: «سال ۱۳۷۸ با سینما، شیدایی‌ هایم راهش را پیدا کرد. چرا میگم حس غریب، چون در همان اولین فیلم که سعادت تجربه شاگردی کردن در حضور عزت الله خان انتظامی را داشتم در پلانی از فیلم به من گفتند: «دخترم حس تعریف کردنی نیست.» دوستتان داشتم و دارم و خواهم داشت تا روزی که زمین را ترک کنم.»

«خانم مهری شیرازی ، استاد باوقار من سینما را با شما آغاز کردم. بهتون قول دادم کم نگذارم و وفادار بمونم به مردم عزیز در راه هنر و فرهنگ، به اندازه وسعم تلاش کردم. قلبتان را می‌بوسم.»
«وداع من بعد از بیست و چهارسال خدمت با بازیگری».