/

نهادهای امنیتی اجازه انتقال پیکر آرمیتا به کرمانشاه را نمی‌دهند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانواده‌ آرمیتا گراوند اعلام کرده‌اند که اجازه انتقال پیکر او به کرمانشاه را ندارند.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، یکی از نزدیکان خانواده گراوند به هه‌نگاو گفته است: «نهادهای امنیتی می‌گویند خودشان پیکر آرمیتا را در بهشت زهرای تهران به خاک خواهند سپرد».

بر اساس این گزارش، این موضوع با «واکنش شدید خانواده گراوند» مواجه شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه ششم آبان، از «درگذشت» آرمیتا گراوند، دختر دانش آموز تهرانی، در بیمارستان فجر تهران خبر داد.

این خبرگزاری نوشت که او پس از «به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه درگذشت.»

پیش از این، هه‌نگاو طی گزارشی نوشته بود که این دختر نوجوان از روز نخست به دلیل وخامت وضعیتش، تحت هیچ عمل جراحی قرار نگرفته است.

هفته گذشته برخی از رسانه‌های ایران در خبر کوتاهی بدون اشاره به منبع خبر، مدعی قطعی بودن «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند شدند.

رادیوفردا در مین زمینه نوشت که مطلع شده بود که پیکر آرمیتا گراوند هم‌چنان در بیمارستان است و آن را هنوز به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.

براساس این گزارش یک عضو خانواده آرمیتا که نخواست نامش فاش شود به رادیوفردا گفته بود: «ما ساکن تهران هستیم اما مرده‌های خود را در تهران دفن نمی‌کنیم و امیدواریم پیکر آرمیتا را تحویل بگیریم.»

ماموران امنیتی به خانواده آرمیتا گفته‌اند که اجازه انتقال و دفن آرمیتا «در روستای خودشان را نمی‌دهند و به شرطی پیکر او را تحویل خواهند داد که در تهران دفن شود». اما، حتی با این شرایط هم تاکنون پیکر آرمیتا تحویل داده نشده.

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان ۱۶ ساله‌، صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو میدان شهدای تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بی‌هوشی به کما رفت.

به محض انتشار خبر وقوع حادثه در مترو، ابتدا یک خبرنگار که برای پیگیری ماجرا رفته بود چند ساعتی بازداشت شد و پس از آن نیروهای حکومتی خانواده گراوند را ایزوله کردند و تمام راه‌ها را بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داخل کشور بستند.

این گونه اقدامات حکومت که تا روز شنبه هم ادامه داشت بیش از پیش به این گمانه دامن زد که مقامات جمهوری اسلامی به دلیل شباهت وضعیت آرمیتا به مهسا امینی نگران به راه افتادن اعتراضی دیگر در کشور هستند. به‌ویژه آن که این رخداد جدید کمتر از یک ماه پس از سالگرد مهسا پیش آمد.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز ۱۳ مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت. یک شاهد به این روزنامه گفت که وقتی آرمیتا به زمین افتاد، هنوز به هوش بود.

عفو بین‌الملل پیشتر اعلام کرده بود که به استناد گزارش‌های منتشر شده و با اشاره به شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره، آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است.

این نهاد حقوق بشری روز سوم آبان با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی بار دیگر از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده بود که از مقامات حکومت جمهوری اسلامی بخواهند فورا به کمیته حقیقت‌یاب و دیگر کارشناسان مستقل سازمان ملل اجازه دهند با ورود به ایران درباره دلایل به اغما رفتن آرمیتا گراوند در متروی تهران تحقیق کنند.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرده بود که تمامی تصمیمات پزشکی مربوط به آرمیتا گراوند باید به وسیله متخصصان درمانی کاملا مستقل و والدینش گرفته شود و این تصمیمات نباید از سوی مقامات غیردرمانی شامل نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رد شده یا نادیده گرفته شوند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، هم در گزارش اخیر خود با اشاره به این که از اخبار غم‌انگیز در رابطه با آرمیتا گراوند ۱۶ ساله به شدت ناراحت شده است، از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که قوانین حجاب اجباری را فورا لغو کند.

او همچنین با ابراز نگرانی درباره وضعیت حقوق زنان در ایران و با اشاره به صدور احکام حبس طولانی مدت برای معترضان به حجاب اجباری تاکید کرده بود: «زنان و دختران ایرانی در معرض آپارتاید جنسیتی و تبعیض قرار می‌گیرند و اقلیت‌های قومی با تبعیض و آزار و اذیت مواجه هستند.»