خالد مشعل و هنیه مقامات حماس

پس از مذاکره با آمریکا؛ قطر درباره حضور حماس در کشورش تجدید نظر می کند

یک مقام آمریکایی روز جمعه پنجم آبان گفت قطر به دولت آمریکا اطلاع داده که پس از به نتیجه رسیدن اقدامات میانجی‌گرانه برای تضمین آزادی بیش از ۲۰۰ نفر که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند حاضر است در مورد حضور این گروه در خاک قطر تجدید نظر کند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این مقام مقام آمریکایی همچنین گفته است که این تفاهم بین دو کشور که اولین بار روزنامه واشنگتن پست آن را گزارش داد، در ملاقات دو هفته پیش بین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در شهر دوحه صورت گرفته است.

دولت قطر هنوز به انتشار این خبر واکنش نشان نداده است.

روز چهارشنبه نخست وزیر قطر گفت مذاکرات با هدف آزادی گروگان‌ها در حال پیشرفت است و ابراز امیدواری کرد که به زودی به موفقیت خواهد رسید.

حکومت قطر تاکنون توانسته است آزادی چهار نفر از گروگان‌ها تضمین کند. یک مادر و دختر آمریکایی اولین گروگان هایی بودند که حدود یک هفته پیش آزاد شدند. روز سه‌شنبه نیز حماس دو زن سالخورده اسرائیلی را آزاد کرد.

در حمله حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر بیش از ۲۰۰ نفر توسط این گروه و سایر گروه‌های پیکارجوی فلسطینی به گروگان گرفته شده و به نوار غزه منتقل شدند. تصور می شود که تعدادی از گروگان‌ها پرسنل نظامی اسرائیل، اتباع کشورهای دیگر و یا اسرائیلی‌های دو تابعیتی هستند.

دفتر نمایندگی سیاسی حماس در دوحه سال ۲۰۱۲ کار خود را آغاز کرد و چندین مقام ارشد این گروه از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی و خالد مشعل، رهبر سابق حماس، در دوحه اقامت دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۴ اکتبر در نشست خبری مشترک با شیخ بن‌عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر، در شهر دوحه در پاسخ به سئوالی در مورد نظر واشنگتن در مورد بستن دفتر حماس گفت: «از این پس مناسبات عادی با حماس نمی تواند ادامه یابد».

نخست وزیر قطر نیز گفته بود که باز نگاه داشتن راههای تماس با حماس برای برقراری صلح در منطقه ضروری است.