نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

اراده اسرائیل برای نابودی سران حماس در داخل و خارج کشور

آنطور که رسانه های اسرائیلی گزارش کردند یکی از اهداف مهم از حملات هوایی سنگین این کشور به غزه، کشتن سران ارشد حماس است

خواندن این مطلب 16 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از بی بی سی فارسی، یدیعوت آحرونوت روز چهارشنبه ۳ آبان ادعا کرد: «اسماعیل هنیه، خالد مشعل و صالح العروری که مقیم خارج هستند، و یحیی سنوار، محمد ضیف و مروان عیسی در داخل غزه در صدر فهرست اهداف مورد نظر هستند».

اسماعیل هنیه ۶۱ ساله و خالد مشعل ۵۸ ساله ساکن دوحه در قطر هستند. صالح العروری ۵۷ ساله که سال‌ها ساکن لبنان بود، بین ترکیه و قطر در رفت‌وآمد است.

یحیی سنوار، ۶۱ ساله، رهبر حماس در داخل سرزمین‌های فلسطینی‌ بعد از ۲۰ سال حبس در زندان اسرائیل به جرم کشتن اسرائیلی‌ها و قتل ۱۱ فلسطینی به ظن همکاری اطلاعاتی با اسرائیل، در جریان معامله اسرائیل و حماس بر سر آزادی گیلعاد شالیط، سرباز اسیر اسرائیلی آزاد شد و در ۱۲ سال گذشته ساکن شهر غزه بود. برادرش هم فرمانده یگان نظامی حماس در شاخه جنوبی این باریکه است.

از محل مخفی‌گاه سنوار از آغاز جنگ جاری خبری در دست نیست. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند سنوار مانند سایر سران حماس در غزه، در تونل‌های زیرزمینی این باریکه پنهان شده است.

محمد ضیف، ۵۸ ساله، فرمانده میدانی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، بارها از سوء قصدهای اسرائیل جان به در برده و یک بار هم به‌شدت زخمی شده بود.

از ضیف روز ۱۵ مهر، ساعاتی پس از آغاز حمله حماس به جنوب اسرائیل، یک کلیپ صوتی در توجیه «طوفان الاقصی» پخش شد. رسانه‌های اسرائیل گفتند محمد ضیف از مدتی قبل آن صدا را ضبط کرده و خود و خانواده‌اش در مخفیگاه هستند.

مروان عیسی ۵۷ ساله که اسرائیل او را «مرد در سایه» حماس می‌نامد، معاون و «دست راست» محمد ضیف است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته سران حماس «خود را مرده بدانند».

دانی یاتوم، رئیس پیشین موساد، گفته که کشتن سران حماس در خارج در هر جا و هر شرایطی که باشد، در دستور کار است.

ارتش اسرائیل و سازمان امنیت داخلی این کشور، شباک، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند تیسیر مباشر، فرمانده یگان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را در بخش شمالی خان‌یونس از پای درآورده اند.

خان یونس جنوبی‌ترین بخش باریکه غزه است.

بیانیه ارتش و شباک نوشته است که تیسیر مباشر، از نزدیکان محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، خود عامل بمب‌گذاری‌های سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳،‌ ۲۰۰۴، و یک حمله ساحلی در دریای مدیترانه در سال ۲۰۱۴ بوده. او همچنین مدتی فرمانده غواصان تهاجمی حماس بوده است.

اسرائیل سال گذشته به خانه تیسیر مباشر در غزه حمله هوایی کرده بود؛‌ حمله‌ای که او از آن جان بدر برد.

از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، شماری از فرماندهان عملیاتی حماس کشته شده‌اند. این گروه مرگ اکثر فرماندهان خود، که اسرائیل کشتن آن‌ها را اعلام کرده، تأیید کرده است.

همزمان با ادامه درگیری ها در غزه، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با صالح العروری، معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله دبیر کل جهاد اسلامی دیدار کرده است.

شبکه المنار متعلق به حزب‌الله روز چهارشنبه اعلام کرد نصرالله و العروری در این دیدار در خصوص نبرد در جبهه‌های مختلف رایزنی کردند.

کارشناسان نظامی اسرائیلی صالح العروری را مهره ارشد نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در حماس می‌نامند.

از آغاز بحران منطقه، دبیر کل حزب‌الله،‌ برخلاف معمول،‌ در این خصوص سکوت کرده است.

همزمان با جنگ حماس و اسرائیل در ۱۸ روز گذشته، تحرکات مرزی نیروهای حزب‌الله و متحدین آن علیه مناطق شمالی اسرائیل در جریان بوده است.

در این مدت دست‌کم ۳۱ شبه‌نظامی حزب‌الله، شش نظامی و یک غیرنظامی اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل کشته شده‌اند.

نخست‌وزیر و فرمانده ارتش لبنان روز سه‌شنبه بدلیل افزایش نگرانی‌ها از کشیده شدن لبنان به جنگ جاری منطقه، از جنوب کشور خود بازدید کردند.

رسانه‌های وابسته به مخالفان حزب‌الله در لبنان در روزهای گذشته با پخش کلیپ‌هایی نسبت به «ویرانی لبنان» در صورت ورود حزب‌الله به جنگ با اسرائیل هشدار می‌دهند.

شبکه تلویزیونی ال‌بی‌سی با پخش ویدئویی تأکید کرده که در صورت ویرانی لبنان، کسی به داد آن نخواهد رسید، و با طعنه افزوده: «سران کشورهای عربی تنها ممکن است یک نشست بی‌حاصل تشکیل دهند.»

گزارش شده حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه بامداد روز چهارشنبه هشت کشته برجای گذاشت.

حزب‌الله امروز مرگ چهل و دومین عضو خود در بحران جاری با اسرائیل در مرز شمالی را اعلام کرد. این خبر در حالی منتشر شد که نخستین تصاویر عمومی از ملاقات میان دو مهره ارشد حماس و جهاد اسلامی فلسطین، صالح العروری و زیاد نخاله با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، منتشر شد.

در نوزدهمین روز از جنگ حماس و اسرائیل، سرهنگ دانیل هگاری، سخنگوی ارتش، در نشست خبری توجیهی بامدادی خود گفت دستور به تروریسم «یک منشاء دارد، ایران؛ فرمان ترور از ایران می‌آید».

او افزود: ایران قبل از جنگ به حماس کمک می‌کرد و تا به همین لحظات این کمک‌ها ادامه یافته است. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین هشدار داد: کسی که عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است از عواقب آن در امان نخواهد بود.

در ادامه واکنش های بین المللی به حمله اسرائیل به غزه در واکنش به حمله تروریستی حماس، رجب طیب اردوغان می‌گوید برنامه دیدارش از اسرائیل را،‌ بدلیل جنگ «غیر انسانی» این کشور علیه حماس لغو می کند.

آقای اردوغان در دیدار با نمایندگان حزبش در پارلمان، ضمن نام‌بردن از شبه نظامیان حماس به عنوان «جنگجویان آزادیبخشی که برای سرزمین‌شان می‌جنگند»،‌ گفت: «طرحی برای دیدار از اسرائیل داشتیم اما لغو شد.»

در حالی که رهبران کشورهای غربی در سفر به اسرائیل از این کشور در برابر حملات حماس حمایت کردند، علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز ضمن طرح این ادعا که «اسرائیل در حال متلاشی شدن است»، با حمله به غرب، از کشورهای دارای جمعیت مسلمان خواست حماس را یک گروه تروریستی ندانند.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه سوم مرداد در یک سخنرانی عمومی بار دیگر بر خواسته جمهوری اسلامی مبنی بر «نابودی» اسرائیل تاکید کرد.

او با اشاره به سفر رهبران کشورهای غربی به اسرائیل گفت: «اینکه شما مشاهده می‌کنید رییس‌جمهور آمریکا، روسای کشورهای ظالم و شرور، انگلیس، فرانسه، آلمان، پی در پی خودشان را به آنجا می‌رسانند برای چیست؟ چون می‌بینند [اسرائیل] در حال متلاشی شدن است، نابود می‌شود و این را می‌فهمند.»