جنگنده های اف 16 امریکا

آمریکا جنگنده‌های اف ۱۶ بیشتری به منطقه اعزام کرد

نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که یک اسکادران از جنگنده‌های اف‌۱۶ شاهین را در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، به این منطقه اعزام کرده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نیروی هوایی مرکزی در بیانیه‌ای گفت: اسکادران جنگنده اعزامی ۱۱۹ گارد ملی نیوجرسی «گزینه های انعطاف پذیری را برای رهبران ائتلاف که عملیات هوایی در سراسر خاورمیانه را هدایت می کنند، از جمله قابلیت های واکنش اضطراری و ماموریت های بازدارنده ارائه می دهد».

نیروی هوایی ایالات متحده اعلام نکرد که چه تعداد جنگنده اف ۱۶ را در قالب این اسکادران به خاورمیانه اعزام کرده اما هر اسکادران یا گردان تا ۲۴ جنگنده را شامل می شود.

همچنین ژنرال الکسوس جی. گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی منطقه‌ای آمریکا در جنوب غربی آسیا (AFCENT) نیز در بیانیه‌ای گفت: «ورود این هوانوردان توانایی ما برای حمایت از متحدان، ائتلاف و شرکای منطقه‌ای خود را در حالی که با هم برای تقویت ثبات و امنیت منطقه کار می‌کنیم، تقویت می‌کند.»

همچنین وزارت دفاع ایالات متحده نیز اعلام کرده که پنتاگون سه هدف اصلی شامل «حفاظت از نیروهای ایالات متحده»، «حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود»، و «بازدارندگی از یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر» را پیگیری می‌کند.

اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ بیشتر به منطقه خاورمیانه از سوی آمریکا در حالی صورت میگرید که نگرانی ها از تشدید تنش در این منطقه به دنبال جنگ غره و مداخله جمهوری اسلامی در این منازعه افزایش یافته است.

در همین راستا ایالات متحده به تازگی سامانه‌های پیشرفته دفاع ضد موشکی به منطقه ارسال کرد و همچنین از اواسط مهرماه ناو هواپیمابر آمریکایی یو‌اس‌اس جرالد آر. فورد، بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکا، به همراه ۵ ناو جنگی در شرق مدیترانه و نزدیک سواحل اسرائیل و لبنان مستقر شد است.

از سوی دیگر ارتش ایالات متحده ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و چهار فروند کشتی جنگی همراه آن را به منطقه اعزام کرد. در ابتدا گفته شد که این ناوگروه به دریای مدیترانه اعزام شده اما اکنون گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده که مقصد آن دریای عمان در نزدیکی ایران است.

اعزام این تجهیزات و نیروها به منطقه و نزدیکی مرزهای ایران در حالی است که پیش‌تر نیز آمریکا نیروهای تهاجمی برای مقابله با تحرکات جمهوری اسلامی به منطقه اعزام کرده بود.

ارتش ایالات متحده در ۲۴ تیر ماه اعلام کرد که تعدادی جنگنده اف–۱۶ به خلیج‌فارس برای مقابله با توقیف کشتی‌های تجاری از سوی جمهوری اسلامی اعزام کرده و چند روز پس از آن نیز خبر داد یک ناوشکن و چند فروند جنگنده اف-۳۵ نیز برای تقویت نیروی بازدارنده خود به این منطقه اعزام خواهد کرد.

صف‌آرایی نیروهای آمریکایی در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع ایالات متحده دوشنبه گذشته اعلام کرد جمهوری اسلامی را مسئول نهایی حملات موشکی و پهپادی اخیر به سربازان آمریکایی در خاورمیانه می‌داند.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت اگرچه واشینگتن اطلاعاتی در دسترس ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی «صراحتاً دستور» حملات روزهای گذشته به نیروهای آمریکایی را داده باشد، اما گروه‌های مسئول این حملات تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند و «با توجه به اینکه ایران از آنها حمایت می‌کند، ما نهایتاً ایران را پاسخگو می‌دانیم».

همچنین روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقامات ایالات متحده گزارش داد که طی هفته گذشته دست‌کم ۲۴ نفر از سربازان آمریکایی در جریان حملات به پایگاه‌های آمریکا عراق و سوریه مجروح شده‌اند.

بر اساس این گزارش ۲۰ سرباز در حمله ۱۸ اکتبر دو پهپاد انتحاری به پایگاه تائف در جنوب سوریه دچار جراحت جزئی شدند. در همان روز حمله دیگری به پایگاه عین الاسد در غرب عراق به مجروح شدن سطحی چهار سرباز آمریکایی منجر شد.