دیدار مکرون و نتانیاهو

فرانسه پیشنهاد کرد ائتلاف بین‌المللی علیه حماس تشکیل شود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که در اسرائیل به سر می‌برد، خواستار گسترش فعالیت ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در جهت مقابله با حماس شد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز؛ امانوئل مکرون صبح امروز و پس از ورود به تل‌آویو وعده داد که اسرائیل را در مبارزه با تروریست‌های اسلام‌گرا تنها نگذارد با این حال نسبت به خطرات درگیری منطقه‌ای هشدار داد.

او ابتدا در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل گفت که فرانسه «شانه به شانه» اسرائیل می‌ایستد و اولین هدف باید آزاد کردن گروگان‌ها در غزه باشد.

آقای مکرون گفت: «می‌خواهم مطمئن باشید که در این جنگ علیه تروریسم تنها نمی‌مانید. این وظیفه ماست که بدون هیچ‌گونه سردرگمی و بدون گسترش این درگیری، با تروریسم مبارزه کنیم».

او سپس با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و در این دیدار این پیشنهاد را مطرح کرد که کشورهایی که با داعش می‌جنگند «باید علیه حماس نیز بجنگند».

در همین حال یکی از دو زن گروگان اسرائیلی که شب گذشته حماس آنها را آزاد کرده بود در جمع خبرنگاران به تشریح دورانی که در اسارت این گروه تروریستی بود پرداخت.

شب گذشته یوخود لیفشیتس ۸۵ساله و نوریت کوپر ۷۹ساله از سوی حماس آزاد شدند.

یوخود لیفشیتس گفت در حالی او را با موتور به غزه منتقل کردند که سر او یک طرف و پاهایش در طرف دیگر موتور قرار داشت و با چوب او را کتک زدند و بدنش کبود شده است.

او اضافه کرد که بعد از اینکه به داخل شبکه‌ای از تونل‌ها که شبه تارعنکبوت بود برده شد در کنار ۲۵ گروگان دیکر در سالنی بزرک نگهداری می شد. او اضافه کرد که پس از چند ساعت همراه ۴ گروگان دیگر به اتاقی جداگانه منتقل شده است.

بر اساس تحقیقات پلیس و آژانس امنیت اسرائیل از اسرای حماس، فرماندهان این گروه تروریستی به نیروی خود وعده داده بود هر شخصی که گروگان بیاورد، یک آپارتمان و ۱۰ هزار دلار جایزه خواهند داد.

شب گذشته همچنین اخباری از احتمال آزادی حدود ۵۰ گروگان دیگر توسط حماس منتشر شد که بعد تر گفته شد که به دلیل رد شدن درخواست حماس از سوی اسرائیل این گروگان‌ها آزاد نشدند.

حماس خواستار ارسال سوخت به نوار غزه است. با این حال اسرائیل اعلام کرده است که اجازه ارسال بنزین به غزه را نخواهد داد زیرا این بنزین مورد استفاده حماس قرار می‌گیرد.

«درحالی که حماس مدعی است که توانایی تامین سوخت برای بیمارستان ها، نانوایی ها و غیرنظامیان ندارد، به نظر می‌رسد بیش از نیم میلیون لیتر گازوئیل در این مخازن این گروه ذخیره شده باشد.»

 در همین حال یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل با انتشار تصویر هوایی از مخزن سوخت متعلق به حماس در نزدیک گذرگاه رفح در شبکه اجتماعی X نوشت:  «درحالی که حماس مدعی است که توانایی تامین سوخت برای بیمارستان ها، نانوایی ها و غیرنظامیان ندارد، به نظر می‌رسد بیش از نیم میلیون لیتر گازوئیل در این مخازن این گروه ذخیره شده باشد.»

او ادامه داد: «حماس این سوخت را از غیرنظامیان می‌دزد و برای راکت‌اندازها و رهبران خود به تونل‌ها، منتقل می‌کند. اولویت حماس این است».

در همین حال تبادل آتش بین دو طرف همچنان ادامه دارد و ظهر امروز شهر «بئرشبه» در جنوب اسرائیل مورد حملات راکتی حماس قرار گرفت. همچنین تعدادی راکت از غزه به سمت مناطق مرکزی اسرائیل و مناطق شرق تل‌آویو، از جمله شهرهای نزدیک فرودگاه بن گوریون پرتاب شد.

از آن سو نیز طی شب گذشته و صبح امروز هواپیماهای اسرائیل نقاط مختلف نوار غزه را بمباران کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرده که در شبانه‌روز گذشته ۴۰۰ نقطه را که «زیرساخت‌های حماس بوده» هدف قرار داده است.

وزارت بهداشت غزه نیز که زیر نظر حماس اداره می‌شود مدعی شده که در حملات ۲۴ ساعت گذشته اسرائیل، ۷۰۴ فلسطینی کشته شده اند و تعداد تلفات فلسطینیان از ۷ اکتبر تا کنون به ۵ هزار و ۷۹۱ نفر رسیده است.

البته با توجه به اینکه این آمار از سوی تشکیلات حماس منتشر شده قابل تایید و یا راستی‌آزمایی نیست.