مکرون

حمله ارتش اسرائیل به ۴۰۰ هدف در غزه؛ مکرون برای اعلام همبستگی با اسرائیل وارد تل‌آویو شد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه دوم آبان، برای ابراز همبستگی کشورش با اسرائیل، وارد تل آویو شد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مکرون در این سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و همچنین خانواده شهروندان فرانسوی کشته یا اسیر شده در جریان حمله حماس به اسرائیل دیدار خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه ، پیش از سفر به اسرائیل گفت که پاریس خواستار محافظت از افراد غیر نظامی در غزه است.

پیس از سفر او، شماری از رهبران و مقامات کشورهای دیگر از اسراییل دیدار کرده اند که از آن جمله می توان به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اشاره کرد.

همزمان سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه شنبه دوم آبان، اعلام کرد که ارتش این کشور در روز دوشنبه اول آبان، به بیش از ۴۰۰ هدف نظامی در نوار غزه حمله کرد و تعدادی از «فرماندهان گروه تروریستی حماس» را به قتل رساند.

دانیل هاگاری در صفحه پیام رسان «ایکس» نوشت که هواپیماهای جنگی اسرائیل، ده‌ها زیرساخت و محل تجمع شبه نظامیان حماس را در محله‌های سجایا، شطی، جبلیه، درج تفاح و زیتون هدف حمله قرار دادند.

پیشتر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که «ابراهیم الحصار رئیس سیستم ضد تانک حماس» در حمله روز دوشنبه کشته شده است. این چندمین مقام ارشد نظامی حماس است که ارتش اسرائیل از کشتن او خبر می‌دهد.

قبل از آن هم اسرائیل روز یکشنبه گفته بود که معاون فرمانده نیروی راکتی حماس در پی حملات ارتش این کشور کشته شد. حماس با تاخیر کشتن فرماندهان خود را تائید کرده است.

در این حال، گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد، می گوید در پی حملات اسراییل دستکم ۵ هزار تن که اکثر آنها غیر نظامی هستند، کشته شده اند.

در این درگیری‌ها، دست‌کم ۱۵ هزار فلسطینی و پنج هزار اسرائیلی زخمی شده‌اند.

اسرائیل با بیان اینکه هدفش از بین بردن اهداف نظامی حماس و دیگر گروه شبه نظامی است و تاکید کرده که این گروه ها از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

روز گذشته دولت اسرائیل با پخش تصاویری از یک هلی‌کوپتر نظامی ترابری نظامی اعلام کرد دو زن مسن آزاد شده توسط حماس به تل آویو رسیده‌اند.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت‌شدگان را «علیرغم امتناع دشمن از تحویل آنها از جمعه گذشته و بی‌توجهی آنان به موضوع اسیران ما» آزاد کرده است.

بنابر گزارش‌ها مصر و قطر برای آزادی این دو نفر وساطت کرده اند و در نتیجه آنها دوشنبه شب از طریق امدادگران صلیب سرخ با عبور از گذرگاه رفح آزاد شدند.

دولت اسرائیل می‌گوید همسران این دو زن که هر دو بالای ۸۰ سال سن دارند همچنان در غزه «گروگان» هستند.

حماس تا امروز چهار گروگان‌ را آزاد کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ضمن اعلام مجدد حمایت واشینگتن از اسرائیل تاکید کرد ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه باید استمرار یابد.

در عین حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ایران به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد. ما می‌دانیم که ایران از نزدیک این رویدادها را زیر نظر دارد و در برخی موارد، فعالانه این حملات را تسهیل می‌کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از درگیری به نفع خود یا به نفع ایران استفاده کنند، تحریک می‌کند».

او به قصد ایران برای «حفظ سطحی از انکار» اشاره کرد و گفت واشینگتن اجازه چنین کاری به جمهوری اسلامی نمی‌دهد.