حمله اسرائیل به لبنان

بمباران سنگین اسرائیل فرودگاه‌های دمشق و حلب را از کار انداخت

فرودگاه‌های دمشق و حلب در سوریه صبح امروز و به دنبال یک حمله هوایی سنگین به شدت آسیب‌دیده و فعالیت این دو فرودگاه متوقف شد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رسانه‌های سوریه به نقل از منابع نظامی گزارش دادند که «حوالی ساعت ۵:۲۵ بامداد امروز به وقت محلی اسرائیل فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن یکی از کارکنان فرودگاه دمشق و زخمی شدن یک نفر دیگر شد».

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت، نگرانی از انتقال نیرو و سلاح از ایران و عراق توسط این فرودگاه‌ها را دلیل حمله شدید به این دو فرودگاه اعلام گرد.

در همین حال رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش دادند که حمله به این فرودگاه‌ها سنگین‌ترین حمله از ابتدای سال میلادی جاری بوده است.

به تازگی فرودگاه بین‌المللی حلب در روزهای ۱۴ و ۱۲ اکتبر و فرودگاه بین‌المللی دمشق در ۱۲ اکتبر مورد هدف قرار گرفته است. گفته شده این حملات توسط اسرائیل انجام شده است.

علاوه بر حملات اخیر، هر دو فرودگاه بارها در سال گذشته مورد حمله قرار گرفته‌اند، زیرا گمان می‌رود اسرائیل تلاش‌های خود را برای جلوگیری از ارسال سلاح‌های پیشرفته از ایران برای گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه، از جمله گروه تروریستی حزب‌الله لبنان، افزایش داده است.

این حملات در حالی انجام شد که تلویزیون اسرائیلی «کان» به نقل از رسانه‌های عربی عنوان کرد که اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه طی روزهای اخیر به سوریه رفته است. بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، این دومین سفر قاآنی به سوریه از آغاز جنگ حماس و اسرائیل است.

در همین حال هفته گذشته وال‌استریت ژورنال مدعی شد که شواهدی مبنی بر انتقال برخی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت مرز اسرائیل وجود دارد.

این روزنامه به نقل از یکی از مشاوران دولت سوریه نوشته بود که همچنین سپاه پاسداران نیروهایش را از «از شهر دیرالزور در شرق سوریه به سمت جنوب در منطقه‌ای نزدیک به دمشق» منتقل کرده است و عنوان کرد که «برخی از نیروهای مستقر در این منطقه، کارشناسان موشکی بودند».

همچنین شب گذشته نیروهای اسرائیل مسجدی را در شهر جنین در کرانه باختری مورد هدف قرار دادند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این مسجد به مرکز عملیات یک هسته تروریستی تبدیل شده بود که در حال برنامه‌ریزی یک «حمله تروریستی مرگبار در داخل اسرائیل» بودند.

او گفت که این مسجد در حالی که عناصر تروریستی حماس و جهاد اسلامی در تونل‌های زیر این آن پناه گرفته بودند مورد هدف قرار گرفت.

حساب کاربری ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی X با انتشار تصاویری از این مسجد و تونل و تجهیزات زیر آن نوشت: اطلاعات اخیر ارتش اسرائیل فاش کرد که از مسجد به عنوان مرکز فرماندهی برای طراحی و اجرای حملات تروریستی علیه غیرنظامیان استفاده می‌شد.