جو بایدن

بایدن: اخلال در روند عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل دلیل حمله حماس بود

جو بایدن روز جمعه ۲۸ مهر در یک سخنرانی گفت: «یکی از دلایل حمله حماس این بود که می‌دانست من می‌خواهم با عربستان سعودی گفت‌وگو کنم. حدس بزنید چه خبر بود: عربستان می‌خواست اسرائیل را به رسمیت بشناسد.»

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که هدف حماس برای حمله به اسرائیل تا حدی به برای بر هم زدن فرایند عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

آقای بایدن که در یک گردهمایی انتخاباتی صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «یکی از دلایل این که چرا حماس علیه اسرائیل اقدام کرد، این بود که آنها می‌دانستند من در آستانه برگزاری نشستی با سعودی‌ها هستم».

رئیس جمهور آمریکا با طرح این مساله که چرا حماس حمله مرگبار ۱۵ مهرماه را انجام داد، گفت، «حدس بزنید چرا؟» زیرا «سعودی‌ها می‌خواستند اسرائیل را به رسمیت بشناسند» و تقریباً می‌توانستند به طور رسمی این کار را انجام دهند.

دولت جو بایدن در ماه‌های گذشته به طور پیوسته تلاش‌هایی برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان انجام داد و گزارش‌هایی در خصوص توافقات اولیه بین دو کشور منتشر شده بود.

این طرح با هدف تأمین انرژی و آسان‌سازی تجارت، که مسیرهای راه‌آهن کشورهای عضو پروژه و بنادر آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند، به عنوان تقابلی در برابر برنامه عظیم زیرساختی چین ارزیابی شده است.

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از گسترش دامنه درگیری‌ها، ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است ایران در حال حاضر به دنبال جنگ مستقیم با ایالات‌ متحده نیست اما به دنبال افزایش فشار بر اسرائیل و آمریکا از طریق نیروهای نیابتی خود در منطقه است.

سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد این گروه در پاسخ به تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را «به دلایل بشردوستانه» آزاد کرد. ارتش اسرائیل خبر داد اکثریت گروگان‌ها در غزه زنده هستند.

دو گروگان آزادشده آمریکایی، یک مادر و دختر هستند که در اختیار ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از آزادی دو آمریکایی از اسارت حماس گفت: «ما از تلاش برای بازگرداندن همه گروگان‌ها و مفقودان خود دست نخواهیم کشید و به موازات آن، تا پیروزی به مبارزه ادامه می‌دهیم.»

حماس اعلام کرد در جریان حمله مرگ‌بار روز هفتم اکتبر این گروه به اسرائیل، حدود ۲۰۰ گروگان گرفته و ۵۰ گروگان دیگر توسط دیگر گروه‌های مسلح در غزه نگهداری می‌شوند.

این سازمان گفته است بیش از ۲۰ گروگان در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند اما جزییات بیشتری ارائه نکرده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش این کشور چندین مکان پرتاب موشک‌های ضد تانک و محل استقرار تک‌تیراندازان حماس را در غزه هدف گرفت.

اسرائیل شب گذشته در پاسخ به حملات موشکی و راکتی حزب‌الله، به مواضع این گروه در جنوب لبنان حمله کرد.

ارتش اسرائیل ضمن انتشار ویدیویی از این حملات تاکید کرد که «برای همه سناریوها در بخش‌های مختلف» آماده است.

نیروی دفاعی اسرائیل در شبکه اکس نوشت که این اهداف شامل مجتمع های نظامی و زیرساختهای عملیاتی حزب الله و همچنین موشک‌اندازهای ضدتانک بود که در مرز رو به اسرائیل مستقر شده بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته که هدف بلندمدت کارزار نظامی در غزه، قطع تمام پیوندها با این سرزمین است به طوری که «اسرائیل دیگری مسئولیتی در در قبال زندگی در نوار غزه» نخواهد داشت.