مهسا امینی
/

جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا به مهسا امینی و خیزش زنان ایران اهدا شد

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر، نام مهسا امینی و خیزش زنان ایران را به عنوان برنده جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا گفت که «قتل وحشیانه» مهسا امینی سه روز پس از دستگیری به دست گشت ارشاد «نقطه عطفی را رقم زد».

او افزود: جان باختن مهسا امینی، جنبشی به رهبری زنان ایرانی را آغاز کرد که تاریخ‌ساز شد و شعار “زن، زندگی، آزادی” به شعاری برای همه کسانی تبدیل شده که از برابری، کرامت و آزادی در ایران دفاع می‌کنند.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۰ مهر اعلام کرد مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» از جمله سه نامزد نهایی برای دریافت جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا، موسوم به ساخاروف، هستند که هر سال به افراد یا گروه‌هایی اعطا می‌شود که در مبارزه با استبداد و دفاع از آزادی بیان فعالیت برجسته‌ای داشتند.

ویلما نونیز اسکورسیا و اسقف کاتولیک رولاندو آلوارز، دو چهره سرشناس دفاع از حقوق بشر در کشور نیکاراگوئه، و سه زن اهل لهستان، السالوادور و آمریکا که پارلمان اروپا از آنها با عنوان «رهبران مبارزه برای سقط جنین امن، آزاد و قانونی» یاد کرده، دیگر نامزدهای دریافت این جایزه معتبر حقوق بشری بودند.

مهسا امینی، دختر ۲۲ساله کرد ۲۲ شهریور سال گذشته در بازداشت گشت ارشاد به کما رفت و سه روز بعد در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

کشته شدن او اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی را رقم زد.

این جایزه در سال ۱۳۹۱ به نسرین ستوده، فعال حقوق بشر ایرانی و جعفر پناهی، فیلمساز منتقد اهدا شده بود.

جایزه ساخاروف که به نام آندری ساخاروف، فیزیکدان اهل شوروی سابق و از مخالفان این حکومت در سال ١٩٨٨ تاسیس شد، به افراد یا گروه‌هایی اهدا می‌شود که از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین انسان حمایت و دفاع می‌کنند.

جایزه صلح نوبل امسال نیز به نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی اهدا شده است.

پیش از او شیرین عبادی در سال ۲۰۰۳ نوبل صلح را دریافت کرد.