ناو هواپیمابر امریکا

در حمایت از اسرائیل؛ دومین ناو هواپیمابر آمریکایی راهی منطقه شد

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از حملات به اسرائیل، دستور اعزام دومین ناو هواپیمابر این کشور به شرق مدیترانه را صادر کرده است.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در آستانه حمله زمینی اسرائیل به غزه، آمریکا یک ناو هواپیمابر دیگر را به منطقه اعزام کرد.

به این ترتیب، ناو هواپیمابر «یواس‌اس آیزنهاور» همراه‌با سه کشتی جنگی دیگر در آب‌های بین‌المللی سواحل اسرائیل به ناو «فورد» می‌پیوندد.

ارتش اسرائیل درحال آماده‌باش برای آغاز عملیات زمینی در غزه است و هم‌زمان با حمله‌های هوایی سنگین به شمال این منطقه و هشدار برای تخلیه ساکنان این بخش‌ها به سمت جنوب غزه، براساس برخی گزارش‌ها، حمله‌‌های هوایی به مناطق جنوبی غزه نیز ادامه دارد.

به گفته دو مقام آمریکایی، گروه ضربتی ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی. آیزنهاور، که روز جمعه از نورفولک، ویرجینیا مستقر شد، به سمت شرق مدیترانه می‌رود.

این ناو هواپیمابر که در ابتدا قرار بود به سمت فرماندهی اروپایی آمریکا حرکت کند، اکنون به سمت آب های نزدیک اسرائیل خواهد رفت. حضور دو ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه برای ارسال پیام بازدارندگی به جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن طراحی شده است.

اولین گروه حمله ناو هواپیمابر به رهبری یو اس اس جرالد آر فورد، اوایل این هفته به سواحل اسرائیل رسید.

علاوه بر این، یگان اعزامی ۲۶ تفنگداران دریایی، یک نیروی واکنش سریع که قادر به انجام عملیات ویژه است، در حال آماده‌سازی است تا در صورت لزوم به اسرائیل اعزام شود.

مقامات دفاعی آمریکا گفته اند که این کشور قادر خواهد بود در صورت لزوم نیروها و تجهیزات بیشتری را به منطقه منتقل کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه، ۲۰ مهر گفت که ارتش ایالات متحده هیچ شرطی برای ارائه کمک امنیتی به اسرائیل قائل نیست.

او افزود که واشنگتن انتظار دارد ارتش اسرائیل در جنگ خود علیه گروه شبه نظامی حماس «درست» عمل کند.

آقای آستین که در مقر ناتو در بروکسل سخن می‌گفت تأکید کرد که آمریکا هیچ شرطی برای تهیه این تجهیزات برای اسرائیل قائل نشده است.

او گفت: «اسرائیل ارتشی حرفه‌ای است و ما امیدواریم و انتظار داریم که آنها در ادامه مبارزات خود، اقدامات درستی انجام دهند.»

هم‌زمان نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس هشدار داده است که اگر حملات اسرائیل فورا متوقف نشود، «وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و پیامدهای وسیعی داشته باشد». علاوه‌بر این، به گزارش وب‌سایت اکسیوس، جمهوی اسلامی از طریق سازمان ملل متحد پیامی برای اسرائیل فرستاده و گفته است که «نمی‌خواهد شاهد اوج‌گیری بیشتر تنش در جنگ حماس و اسرائیل باشد، اما اگر عملیات اسرائیل در غزه ادامه یابد، مجبور به مداخله خواهد شد».

همچنین به دنبال دیدار اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در قطر که شنبه‌شب ۲۲ مهرماه انجام شد، حماس اعلام کرد دو طرف توافق کرده‌اند تا به همکاری‌ها برای دستیابی به «اهداف حماس» ادامه دهند.

با افزایش تنش میان اسرائیل و حماس، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا روز دوشنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ در مورد جنگ اسرائیل و حماس رای‌گیری کند. این پیش‌نویس خواستار آتش‌بس بشردوستانه و محکومیت خشونت علیه غیرنظامیان و تمامی اقدامات تروریستی شده است.

تلویزیون دولتی چین نیز اعلام کرد نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه، هفته آینده با هدف پیشبرد آتش‌بس بین حماس و اسرائیل و برگزاری مذاکرات صلح، به منطقه سفر می‌کند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس، بامداد شنبه، هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، از حمله چندجانبه زمینی، دریایی و موشکی به سراسر اسرائیل خبر دادند. حماس نام این عملیات غافلگیرکننده را «طوفان الاقصی» گذاشت و اسرائیل نیز به‌دنبال آن در عملیاتی تلافی‌جویانه به‌عنوان «شمشیرهای آهنین» حملات متعددی به مواضع حماس در نوار غزه را آغاز کرد.

بنابر اعلام مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی، تاکنون دست‌کم ۱۴۰۰ کشته در اسرائیل و بیش‌از ۲۲۰۰ کشته در نوار غزه طی درگیری‌ها و جنگ یک هفته گذشته گزارش شده است.

اسرائیل می‌گوید مسیر امن برای فرار فلسطینیان از غزه برای سه ساعت باز می‌شود

در حالی که هزاران فلسطینی در حال فرار از شمال غزه قبل از حمله زمینی مورد انتظار اسرائیل هستند، سخنگوی ارتش این کشور در تازه ترین به روزرسانی در مورد تخلیه غیرنظامیان از این منطقه گفته غیرنظامیان باید بین ساعت ۱۰ تا ۱۳ به وقت محلی (۷ تا ۱۰ صبح به وقت گرینویچ) به سمت جنوب حرکت کنند.

سخنگوی ارتش گفته که فلسطینیان باید تنها از مسیر بیت حنون به سمت خان یونس عبور کنند و این مسیر در ساعات تعیین شده هدف قرار نخواهد گرفت.

ارتش اسرائیل در چند روز گذشته چندین بار مهلت تخلیه غیرنظامیان از شمال غزه را تغییر داده است.