کودکان در غزه
/

هشدار یونیسف در مورد وضعیت کودکان غزه

یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و حماس شده و در مورد وضعیت کودکان در غزه هشدار داد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد گفته است کودکان و خانواده‌ها در غزه با کمبود غذا، آب، برق، دارو و دسترسی ایمن به بیمارستان‌ها مواجه هستند.

این سازمان گفته است «در حال حاضر، عملاً هیچ راهی برای خروج غیرنظامیان از غزه وجود ندارد.»

https://twitter.com/UNICEF/status/1712965091925049495?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1712965091925049495%7Ctwgr%5E768c95d2723ad66789c5f16962fc7e939b92fd9b%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fpersian%2Flive%2Fworld-67106748

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت فرمان تخلیه اسرائیل برای ساکنان شمال غزه “کاملا غیرممکن” است.

ده‌ها هزار غیرنظامی دیروز پس از اینکه اسرائیل به مردم غزه گفت قبل از حمله زمینی مورد انتظار، منطقه را ترک کنند، شروع به فرار به سمت جنوب غزه کردند.

آقای بورل در آخرین روز سفر دیپلماتیک سه روزه خود به چین گفت: «تصور اینکه می‌توان در ۲۴ ساعت یک میلیون نفر را در جایی مانند غزه جابه‌جا کرد، می‌تواند باعث یک بحران انسانی شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشستی پشت درهای بسته درباره درخواست‌ها برای آتش‌بس بشردوستانه در غزه مذاکره کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت فعلی هشدار داده و گفته است جابجایی بیش از یک میلیون نفر در یک منطقه جنگی به مکانی بدون غذا، آب یا محل اقامت بسیار خطرناک خواهد بود.

روسیه پیش نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرده که خواستار آتش بس، ارائه کمک های بشردوستانه و محکومیت اعمال خشونت آمیز و تروریسم است.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که ده‌ها هزار فلسطینی در پاسخ به درخواست اسرائیل برای تخلیه منطقه، از شمال غزه گریخته‌اند.

در همین حال سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است روز جمعه حرکت قابل توجهی از غیرنظامیان به سمت جنوب در جریان بوده است.

او گفت که هدف از این فرمان ارتش برای خروج از منطقه، جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان در شهر غزه است که حماس مراکز فرماندهی و زیرساخت های خود را دارد. این سخنگو مشخص نکرد که چه زمانی حمله زمینی تمام عیار مورد انتظار رخ خواهد داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری خود گفت مواردی وجود دارد که او می‌خواهد «روشن‌سازی و تأکید کند».

سرهنگ جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «غیرنظامیان فلسطینی در غزه دشمنان ما نیستند و ما آنها را هدف قرار نمی‌دهیم».

«ما تلاش می کنیم کار درست را انجام دهیم، ما در تلاش هستیم تا غیرنظامیان را تخلیه کنیم تا خطر را برای آنها به حداقل برسانیم».

او افرود «بسیار تأسف‌آور است که بسیاری از رسانه‌ها به جای این‌که مسئولیت را بر دوش نهادی که نوار غزه را اداره می‌کند، یعنی حماس، بر اقدامات ما تمرکز می‌کنند».

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که پس از نزدیک به یک هفته بمباران شدید توسط نیروهای اسرائیلی، بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ ساختمان در نوار غزه ویران شده است.

آژانس بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده که «۵۵۴۰ واحد مسکونی در این ساختمان‌ها ویران شده و نزدیک به ۳۷۵۰ خانه دیگر به حدی آسیب دیده که غیرقابل سکونت است».

وزارت بهداشت فلسطینی نیز اعلام کرد که دست‌کم ۱۹۰۰ شهروند غزه – که اکثر آنها غیرنظامی و از جمله بیش از ۶۰۰ کودک هستند- در حملات به این منطقه پرجمعیت کشته شده‌اند.»

در بیانیه آژانس بشردوستانه سازمان ملل آمده که میزان دقیق آوارگان داخلی در نوار غزه مشخص نیست و به نقل از وزارت بهداشت فلسطینی، افزوده شده «خودروهای کسانی که از شمال خارج شده بودند مورد اصابت قرار گرفت و بیش از ۴۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند».

در این بیانیه آمده که «این حوادث باعث شد بسیاری از مردم تلاش‌های خود برای خروج را کنار بگذارند و به خانه‌هایشان بازگردند.»

به گفته مقامات فلسطینی، از زمان حمله حماس در یک هفته پیش، نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه کشته شده اند.