نشست سازمان ملل

نشست اضطراری شورای امنیت دربارهٔ حمله حماس و اسرائیل

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه برای بررسی درگیری تازه اسرائیل و حماس یک نشست اضطراری برگزار می‌کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه حمله حماس به اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد و گفت: «حملات گستاخانه و غیرقانونی حماس به شهرهای اسرائیل جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و باید متوقف شود.»

گوترش همچنین از همه تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از یک درگیری گسترده تر حمایت کرد.

او گفت: «من از همه طرف‌ها می‌خواهم که خویشتنداری به خرج دهند و از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش و خشونت شود، خودداری کنند».

گوترش افزود: «من معتقدم که تنها راه حل برای این بحران، مذاکره و گفتگو مستقیم بین طرفین است».

آقای گوترش با درخواست از همه طرف‌ها برای خویشتن‌داری، از کوشش‌های سیاسی برای جلوگیری از گسترش این بحران جنگی حمایت کرد.

گروه‌های اسلام‌گرای حماس و جهاد اسلامی، روز شنبه پانزدهم مهر، بزرگ‌ترین حمله سال‌های اخیر خود علیه اسرائیل را انجام دادند.

تصاویر و ویدیوهای پخش‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان حماس پس از ورود به مناطقی در جنوب اسرائیل، به غیرنظامیان حمله کرده‌اند.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از به گروگان گرفتن ده‌ها شهروند اسرائیلی از سوی شبه نظامیان این گروه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست اضطراری دولت، اعلام کرد: اسرائیل «در جنگ» است.

در ادامه تنش بین اسرائیل و حماس، وزارت خارجه اسرائیل روز یکشنبه ۱۶ مهر تایید کرد که دو گردشگر اسرائیلی و راهنمای مصری‌شان در اثر تیراندازی به اتوبوس گردشگری در شهر اسکندریه مصر کشته شده‌اند.

همزمان روزنامه یدیعوت آحرونوت هم از احتمال مرگ سه گردشگر اسرائیلی خبر داد. به نوشته این روزنامه یک مامور پلیس مصر به این گردشگران شلیک کرده بود. یدیعوت آحرونوت همچنین به نقل از یک «منبع امنیتی مصر» نوشته که در جریان آتشباری پلیس مصری به اتوبوس گردشگران، یک شهروند مصری هم کشته و یک مصری دیگر نیز مجروح شده است.

دولت مصر یا مقامات محلی در اسکندریه هنوز در این زمینه بیانیه‌ای منتشر نکرده‌اند. اما برخی رسانه‌های عربی، به مرگ دو گردشگر اسرائیلی اشاره کردند.