حمایت آمریکا و مقامات اروپایی از حق دفاع برای اسراییل؛ مشاور نظامی خامنه‌ای از طوفان الاقصی حمایت کرد

کاخ سفید و چندین مقام اروپایی در واکنش به حمله حماس به خاک اسرائیل بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید کردند. در نقطه مقابل، مشاور نظامی علی خامنه‌ای گفته است که جمهوری اسلامی از عملیات امروز صبح حماس دفاع می‌کند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سفیر اتحادیه اروپا در اسرائیل گفت که از حملات ترکیبی غافلگیرانه و مرگبار حماس در بامداد شنبه ۱۵ مهر «وحشت‌زده شده» است.

به گفته این مقام اروپایی، اتحادیه اروپا حملات راکتی و رخنه گسترده به اسرائیل را محکوم کرده و حق اسرائیل می‌داند کاملا از خود دفاع کند.

در همین جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز ظهر شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات هولناک حماس علیه شهروندان و غیرنظامیان اسرائیل را به صراحت محکوم می‌کند. بریتانیا همواره از حق اسرائیل در دفاع از خود حمایت می‌کند.

هم‌زمان وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که حملات تروریستی از غزه به اسرائیل محکوم است و اسرائیل حق دارد از خود «در برابر تروریسم» دفاع کند.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از اسرائیل مقابل حملات راکتی و نفوذ اعضای حماس به این کشور، حمایت می‌کند. آمریکا با محکوم کردن این حملات علیه مردم اسرائیل، در کنار این کشور می‌ایستد».

هم‌زمان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد.

سرلشکر یحیی رحیم صفوی مشاور نظامی علی خامنه‌ای گفته است که جمهوری اسلامی از عملیات امروز صبح حماس دفاع می‌کند.

سرلشکر صفوی گفته «ما از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت  نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رحیم صفوی افزود«بابت این عملیات به مجاهدین فلسطینی تبریک می‌گوییم… و ما تا آزادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند».

دو روز پیش از این علی خامنه‌ای گفته بود اسرائیل در حال از بین رفتن است.

همچنین شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان بیانیه این حزب را منتشر کرد که در آن آمده است: فرماندهی مقاومت اسلامی در لبنان تحولات مهم در سرزمین‌های فلسطین را از نزدیک پی‌گیری می‌کند و با فرماندهان مقاومت اسلامی فلسطین در داخل و خارج در تماس است و با آن‌ها حوادث و سیر عملیات را ارزیابی می‌‌کند.

حزب‌الله در این بیانیه عملیات «طوفان الاقصی» را تبریک گفت و آن را «پیامی به جهان عرب، جهان اسلام و جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهایی که به دنبال سازش با اسرائیل هستند» دانست.

از سویی دیگر، سرلشکر غسان علیان، رئیس واحد هماهنگ‌کننده امور داخلی وابسته به وزارت دفاع اسرائیل، در پیامی ویدئویی گفت: «حماس دروازه‌های جهنم را به نوار غزه باز کرده است. این تصمیمی است که حماس گرفته و مسئولیت آن بر عهدۀ حماس است و تاوان اعمال خود را خواهد داد.»

همزمان با حملات سنگین راکتی در بامداد شنبه، ۱۵ مهر، از باریکه غزه به چند شهر در اسرائیل که تا تل‌آویو و اورشلیم در مرکز این کشور نیز رسیده، ارتش اسرائیل تأیید کرد که «گروهی از تروریست‌ها به جنوب اسرائیل رخنه کرده‌اند».

ساعاتی پس از آغاز حملات، سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کرد که «۲۲۰۰» حمله راکتی به شهرهای اسرائیل انجام شده است و «خرابکاران از زمین، دریا و هوا» به درون اسرائیل رخنه کرده‌اند.

شهر اورشلیم در مرکز اسرائیل و با فاصله زیاد از مرز غزه نیز هدف حمله راکتی قرار گرفته است.