ارمیتا
/

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران: حکومت ایران دوباره ماشین شرور سانسور را راه‌اندازی نکند

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد که با «نگرانی»، وضعیت ایران و اخبار ضرب و جرح یک دختر نوجوان در تهران را تنها به دلیل نداشتن حجاب مورد تائید حکومت دنبال می‌کند»

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حساب رسمی این کمیته در شبکه «اکس» نوشته که «این خبر یادآور حوادث سال گذشته و سرنوشت شوم مهسا امینی و مرگ او به دست مأموران حکومت است».

کمیته حفاظت از خبرنگاران از مقامات جمهوری اسلامی خواسته «با بازداشت و آزار و اذیت خبرنگارانی که به پوشش این حادثه مهم می‌پردازند، ماشین شرور سانسور خود را دوباره راه اندازی نکنند».

اشاره این کمیته به بازداشت کوتاه‌مدت مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق برای تهیه گزارشی درباره آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله ساکن تهران است که پس از درگیری لفظی مأموران با او بر سر حجاب و هل‌دادنِ منجر به بیهوشی او به بیمارستان منتقل شد.

پیش از این و در ماجرای جان‌باختن مهسا ژینا امینی، در شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار به‌دلیل تهیه گزارش‌هایی درباره مرگ و خاکسپاری او بیش از یک سال است که در بازداشت به سر می‌برند و با اتهامات سنگین امنیتی روبرو شده‌اند.

آرمیتا گراوند درحالی همچنان تحت تدابیر امنیتی در بیمارستان نظامی فجر تهران بستری است که طی دو روز گذشته بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت این دختر ۱۶ ساله ابراز نگرانی کردند.

با شدت گرفتن واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اتفاقی که برای این دختر نوجوان رخ داده، تدابیر امنیتی در بیمارستان محل بستری او نیز تشدید شده است. با این‌حال شامگاه سه‌شنبه عکسی منتسب به او از بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر منتشر شد.

حساب کاربری ایکس «دیده‌بان سازمان ملل» نیز با انتشار عکسی از آرمیتا گراوند یادآوری کرد جمهوری اسلامی قرار است دوم نوامبر امسال ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل را بر عهده بگیرد و در ادامه از آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل پرسید: «چرا؟»

ظرف دیروز و امروز کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی نام «آرمیتا گراوند» را تکرار کرده و هشتگ آن را با حدود ۳۰۰ هزار پست به ترند اول شبکه اجتماعی اکس تبدیل کردند.