بلوچستان زاهدان
/

افزایش تعداد بازداشتی‌های سالگرد جمعه خونین زاهدان به ۲۱۶ تن

با گذشت سه روز از سالگرد جمعه خونین زاهدان و اعتراض شهروندان چند شهر استان سیستان و بلوچستان، گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار بازداشت‌شدگان این اعتراضات دست‌کم به ۲۱۶ نفر رسیده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، همزمان با سالگرد جمعه خونین زاهدان، روز جمعه گذشته تعدادی از شهروندان در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، چابهار، سوران، خاش، راسک و میرجاوه به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار دادند.

در روز جمعه ۷ مهرماه ۱۴۰۲، در حالی که نیروهای نظامی در حال سرکوب شدید معترضان بلوچ بوده‌اند گزارش شد که دستکم ۲۹ نفر از جمله ۸ کودک زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های اولیه تا شامگاه جمعه‌شب دست‌کم ۴۰ نفر در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند اما برخی منابع نیز اعلام کردند که تعداد بازداشت‌شدگان بیشتر خیلی بیشتر از آمار اعلام شده است.

روز شنبه نیز در بسیاری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان اصناف و صاحبان کسب‌وکار نیز به نشانه اعتراض دست به اعتصاب زده بودند و برخی اعتراضات خیابانی پراکنده نیز شکل گرفته بود و در مقابل نیروهای نظامی و امنیتی که به تعداد بالا از استان‌های دیگر به سیستان و بلوچستان اعزام شده بودند همچنان به بازداشت شهروندان ادامه می‌دادند.

بر اساس آخرین گزارشی که وب‌سایت حال‌وش منتشر کرده طی سه روز گذشته دست‌کم ۲۱۶ نفر در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار توسط نیروهای امنیتی و نظامی بازداشت شده‌اند.

این وب‌سایت که به موضوعات مرتبط با استان سیستان و بلوچستان می‌پردازد اسامی ۱۱۰ تن از ۲۱۶ شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سالگرد جمعه خونین را که هویت آنها «احراز شده» را منتشر کرد و که در آن اسامی شماری از کودکان و نوجوان ۱۳ تا ۱۸ سال نیز دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش این افراد با خشونت و ضرب و شتم و به‌صورت فله‌ای بازداشت و از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

در روز هشتم مهر ۱۴۰۱، و همزمان با اعتراضات سراسری در نقاط مختلف ایران، جمعی از مردم زاهدان پس از مراسم نمازجمعه قصد داشتند که تجمعی در اعتراض به «تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ» برگزار کنند که نیروی انتظامی و امنیتی به سمت معترضان شلیک کرده و دست‌کم ۱۰۰ نفر از شهروندان در این روز با شلیک نیروهای امنیتی جان باختند.