سمیه ساریخانی
/

سمیه ساریخانی مادر دادخواه در تهران بازداشت شد

سمیه ساریخانی دشتی، مادر عرفان ساریخانی دشتی از جان‌باختگان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان خبر داد که ماموران حکومت روز چهارشنبه ۵ مهر سمیه ساریخانی را در تهران بازداشت کردند.

به گفته منابع آگاه، سمیه ساریخانی بدر منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده و از دلایل بازداشت این مادر دادخواه تاکنون اطلاعی دقیقی در دسترس قرار ندارد.

عرفان ساریخانی دشتی، معترض ۲۲ ساله ساکن تهران، در ۲۶ مهر سال گذشته ناپدید شد و پیکر بی‌جانش روز ۲۹ مهر حوالی جاجرود در حالی که بینی و صورتش شکسته شده بود، پیدا شد.

پزشکی قانونی جمهوری اسلامی علت مرگ این جوان را در ابتدا “نامعلوم” و پس از شکایت خانواده به خودکشی تغییر داد. پیکر او روز اول آبان سال گذشته در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

در هفته‌های گذشته شماری از اعضای خانواده‌های دادخواه بازداشت شدند و برخی از جمله ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی معترض اعدام‌شده، پدر و مادر حنانه کیا معترض کشته‌شده در مازندران، و پدر و دو برادر جواد حیدری معترض کشته‌شده در قزوین، همچنان در حبس به سر می‌برند.

ماموران حکومتی با فشار و بازداشت اعضای خانواده‌های دادخواه تلاش می‌کنند از برگزاری مراسم سالگرد جان‌باختگان اعتراضات جلوگیری کنند.

در برخی موارد هم نهادهای حکومتی با مستقر کردن نیرو در اطراف آرامگاه جان‌باختگان اعتراضات مانع حضور شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد آنها شده‌اند.

از جمله سازمان حقوق بشری هه‌نگاو پیشتر خبر داده بود که نیرو‌های مسلح سپاه پاسداران روز ۳۰ شهریور در سالگرد جان باختن سعید محمدی، ‌امیر فولادی، و‌ ایمان محمدی، از معترضان اسلام‌آباد غرب، مسیر منتهی به آرامستان «باغ رضوان» این شهر را مسدود کردند.