جنایت جنگی روسیه
/

بازرسان سازمان‌ ملل گزارش دادند؛ شواهد فزاینده از «جنایات‌ جنگی‌» روسیه در اوکراین

گروه تحقیق سازمان ملل در گزارشی به شورای حقوق بشر این نهاد اعلام کرد: نیروهای روسیه علیه شهروندان اوکراینی به‌طور گسترده مرتکب شکنجه سیستماتیک منجر به مرگ، تجاوز و جنایات جنسی شده اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رئیس گروه تحقیق سازمان ملل درباره اوکراین در گزارش روز دوشنبه خود، به مدارک و شواهد میدانی استناد کرده و گفته است که «استفاده از شکنجه از سوی نیروهای نظامی روسیه در مناطق اشغالی به‌طور گسترده و سیستماتیک صورت می‌گیرد».

اِریک مُسه، حقوق‌دان نروژی، که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «سربازان روس در مناطق اشغالی استان خرسون علیه زنان ۱۹ تا ۸۳ سال مرتکب تجاوز و جنایات جنسی شده‌اند».

او ادامه داد: «در سال دوم جنگ، مردم اوکراین همچنان با تلفات و جراحت، ویرانی‌های بزرگ، رنج و آسیب‌ روحی ناشی از آن کنار می‌آیند، هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند و میلیون‌ها نفر آواره داخلی یا خارج از کشور هستند.»

روسیه خشونت علیه غیرنظامیان را تکذیب می‌کند اما آن‌گونه که گروه تحقیق سازمان ملل می‌گوید، هیچ همکاری با گروه تحقیق صورت نداده و درخواست‌ها برای ادای توضیحات در مورد گزارش‌ها را نیز نادیده گرفته است.

بیش از یک سال پیش و در آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکرانی، کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز ارتش روسیه را به عدم توجه به پیشگیری‌های لازم، بی‌اعتنایی به جنبه «متناسب» اقدامات نظامی و بی‌توجهی به لزوم عدم حمله به مراکزی همچون مدارس و بیمارستان‌ها متهم کرده‌اند.

اعضای گروهی از کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر ارتکاب «جنایت‌های جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از سوی ارتش روسیه در اوکراین دست یافته‌اند.

آخرین آمار دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی را ۹ هزار و ۶۱۴ تن و مجروحان را ۱۷ هزار و ۵۳۵ تن، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

همچنین آمارهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند و بیش از شش میلیون تن دیگر به عنوان پناهنده به کشورهای دیگر گریخته‌اند.

آندری کوستین دادستان کل اوکراین همچنین درباره آسیب‌های وارد شده به بیش از ۱۹ هزار کودک اوکراینی که توسط رهبری روسیه به اجبار از کشورشان منتقل و اخراج شده‌اند صحبت کرد.

او گفت: «تابعیت اوکراینی کودکان اوکراینی سلب می‌شود و آنها برای فرزندخواندگی در اختیار خانواده‌های روسی قرار می‌گیرند. این یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است که می‌تواند مطابق با کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸، به جنایت نسل‌کشی تبدیل شود.»