جمیله علم الهدی
/

بازتاب سخنان جمیله علم‌الهدی در رسانه‌های بین‌المللی؛ قانون حجاب با مجازات ۱۰ سال زندان برای احترام به زنان است

سخنان جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رئیسی در مورد حجاب زنان در مصاحبه با رسانه‌ها آمریکایی و همینطور تکذیب کشتار جمهوری اسلامی در اعتراضات سراسری ایران، واکنش‌هایی را در داخل ایران و همچنین رسانه های خارجی به دنبال داشت.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فاکس نیوز یکی از رسانه‌های خارجی بود که نوشت: همسر رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که قانون جدید حجاب در این کشور «به احترام زنان» اجرا می‌شود، حتی اگر متخلفان با ۱۰ سال زندان مواجه شوند.

فاکس نیوز عنوان کرد که جمیله علم‌الهدی در پاسخ به پرسش مجری ای‌بی‌سی نیوز که پرسیده بود «به نظر شما برای زنانی که بی‌حجابی را انتخاب می‌کنند چه اتفاقی باید بیفتد؟» گفته است: «این به خاطر احترام به زنان است. طبیعی است که در هر کشوری و در همه‌جا قوانینی برای لباس وجود دارد، حتی اینجا در محیط‌های دانشگاه، در مدارس و هر جای دیگر و باید به شما بگویم که حجاب یک سنت است، یک سنت دینی است که به طور گسترده پذیرفته شده و اکنون بعد از سال‌ها به قانون تبدیل شده است و قانون‌شکنی، زیر پا گذاشتن هر قانونی، مانند هر کشوری، مجازات‌های خاص خود را دارد».

مجری مجدداً می‌پرسد زنانی هستند که معتقدند آن اقدام سرکوبگرانه است، آنها در حالی که به کسانی که حجاب خود را دارند احترام می‌گذارند اما نمی‌خواهند مجبور به رعایت حجاب شوند. به نظر شما مجازات آن افراد باید چه باشد؟

علم‌الهدی در پاسخ گفت: «من در رشته حقوق تخصص ندارم، بنابراین نمی‌توانم در سطح حرفه‌ای به شما پاسخ دهم، اما مجازات‌ها برای هر گونه نقض قانون در بسیاری از کشورها به یک اندازه اعمال می‌شود».

فاکس نیوز همچنین به بخش دیگری از مصاحبه علم‌الهدی درباره اعتراضات و انکار کشته شدن معترضان اشاره کرد و نوشت که او کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات را تکذیب کرد و گفت: این یک دروغ بزرگ است.

جمیله علم‌الهدی در برابر اصرار مصاحبه‌کننده که گفته بود «پس کسی کشته نشد؟ هیچ‌کس به خاطر آن اعتراضات اعدام نشد؟ این چیزی است که شما می‌گویید؟» مدعی شد: «خیلی‌ها کشته شدند اما در دفاع از جمهوری اسلامی».

وب‌سایت شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز نیز امروز بخش‌هایی از مصاحبه با جمیله علم‌الهدی را منتشر کرد و نوشت که او ادعاهای مقامات کشورش را تکرار کرد که مرگ مهسا امینی در پاییز گذشته ناشی از یک بیماری قبلی بوده است.

به نوشته این وب‌سایت، خانواده امینی به شدت با آن این ادعا مخالفت می‌کنند و در عوض معتقدند که دخترشان پس از دستگیری توسط پلیس بدنام اخلاق در ایران به دلیل عدم رعایت حجاب در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

ای بی سی نیوز همچنین نوشت: جمیله علم‌الهدی در مصاحبه‌ای که یکشنبه پخش شد، از رویکرد ایران برای الزام روسری برای زنان در انظار عمومی دفاع کرد و در عین حال به دنبال به کوچک جلوه دادن سرکوب اعتراضات ناشی از مرگ امینی بود.

مصاحبه جمیله علم‌الهدی با رسانه‌های خارجی در مورد زنان ایران، واکنش‌های مختلفی نیز در داخل ایران داشت.

یکی از این همین انتقادها، واکنش تند رضا کیانیان بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون به سخنان همسر ابراهیم رئیسی بود.

او با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود خطاب به علم‌الهدی نوشت: «شما بی جا می‌کنی از طرف من مرد ایرانی حرف می‌زنی».

جمیله علم‌الهدی در گفتگو با نیوزویک گفته بود: «مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند که کار کند یا پولی به خانه بیاورد. زنان به عنوان افرادی در نظر گرفته می‌شوند که در مقام مادر، همسر یا دختر با مردان عشق را به اشتراک می‌گذارند.»