اعتراضات ایران
/

لغو مراسم سالگرد برخی از جان‌باختگان اعتراضات تحت ‌فشارهای امنیتی

فشارهای نهاد‌های امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته افزایش یافته و برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد این جان‌باختگان برخی از اعضا خانواده آنها تهدید و بازداشت شده‌اند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پیش‌تر آیدا، خواهر نیکا شاکرمی اعلام کرد که نهادهای امنیتی اجازه برگزاری مراسم سالگرد خواهرش را با تعین شروطی داده‌اند، اما مادر نیکا شاکرمی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش عنوان کرد که این مراسم لغو شده است.

قرار بود مراسم بزرگداشت نیکا شاکرمی امروز، ۳۰ شهریورماه در سر مزارش در آرامستان روستای حیات‌الغیب در نزدیکی خرم‌آباد برگزار شود.

او در این اینستاگرام خود به نوشت: «تصمیم بر این بود در اولین سالگرد کشته شدن نیکا فرزند عزیزم مراسمی برای یادبود ایشان برگزار کنیم لذا با توجه به مشکلات پیش‌آمده و البته با توجه به اینکه بنده نمی‌خواهم به افراد دیگری از عزیزان و هموطنان غیرتمند و شریفی که به این مراسم تشریف می‌آورند، آسیبی وارد شود برگزاری مراسم را به‌ناچار لغو می‌کنم».

نسرین شاکرمی با اشاره به تهدید‌هایی که انجام شده ادامه داد: «واقعیت این است که ما ملت ایران دست‌خالی و بدون دفاع نمی‌توانیم در مقابل زور و ظلم و بیداد حاکم بایستیم. اینجا هر جرم و جنایت و رفتار ناهنجاری توجیه می‌شود، غیر از انسانیت و حق‌گویی و اعتراض به ظلم که مجازاتشان مرگ، تجاوز، زندان، سربه‌نیست شدن و بدترین عواقب ممکن است؛ لذا بنده بدین‌وسیله از تمامی بزرگوارانی که قصد شرکت در این مراسم را داشته‌اند نهایت قدردانی و تشکر را دارم و بابت لغو مراسم عذرخواهی می‌کنم».

او در پایان نوشت: «ان‌شاءالله در فرصتی مناسب‌تر ثابت می‌کنیم ما ملت کبیریم و ایران را پس می‌گیریم».

همچنین فشارها به دیگر خانواده‌های دادخواه نیز ادامه دارد و خواهر جواد حیدری از بازداشت برادر دیگرش برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد خبر داد.

فاطمه حیدری با انتشار فیلمی در شبکه اجتماعی X نوشت: «امروز به قصد افزایش فشار بر خانواده برای جلوگیری از برگزاری آیین سالگرد برادرم جواد حیدری در روزهای آینده به روستامون لشکرکشی کردن و برادرم روح‌الله رو گروگان گرفتن. چند نفر از بستگانمان رو هم بازداشت کردن. چقدر حقیرید. حتی اگه کل مزدورهاتون رو بسیج کنید ما ترسی ازتون نداریم.»

جواد حیدری در ۳۱ شهریورماه در جریان اعتراضات شهر قزوین هدف گلوله جنگی قرار گرفت و جان باخت.

همچنین قرار بود که روز گذشته مراسم سالگرد مینو مجیدی از کشته‌شدگان اعتراضات کرمانشاه در این شهر برگزار شود که این مراسم نیز با فشار نهادهای امنیتی لغو شد.

همین‌طور اولین سالگرد جان‌باختن رضا شهپرنیا، فرجاد درویشی، محسن محمدی و زکریا خیال از کشته‌شدگان در اعتراضات مردمی در شهرهای کرمانشاه، ارومیه، دیواندره و پیرانشهر بود.

اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده نیروهای امنیتی با حضور گسترده در محل‌هایی که پیش‌تر خانواده‌های این جان‌باختگان برای برگزاری مراسم‌های سالگرد آنها اعلام کرده بودند، مانع از برگزاری یادبود آنها شدند.

گفته می‌شود تنها طی دو روز ۳۰ و ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ دست‌کم ۸۳ شهروند در سراسر ایران به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.