اذربایجان

نیروهای ارمنی‌تبار قره باغ با خلع سلاح موافقت کردند

نیروهای مسلح ارمنستان با پیشنهاد نیروهای حافظ صلح روسیه برای اعلام آتش بس و در پی آن خلع سلاح، موافقت کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز،  این در حالی است که بر اساس پیشنهاد نیروهای حافظ صلح روسیه، نیروهای مسلح قره باغ کوهستانی باید منحل شده و تمامی سلاح های سنگین خود را تحویل دهند. آنها برای اعلام آتش بس به توافق رسیده اند و نیروهای جدایی طلب ارمنستان در بیانیه ای اعلام کردند که با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، آنها به توافق رسیده اند که از ساعت ۱۳ امروز چهارشنبه آتش بس اعلام کنند.

این موضوع در نشستی بین مقامات آذربایجان و نمایندگان مردم ارمنستان در قره باغ کوهستانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان روز چهارشنبه گفت که اگر نیروهای مسلح ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی سلاح های خود را بر زمین بگذارند، کشورش عملیات ضد تروریسم خود را متوقف خواهد کرد.

یکی از خواسته‌های کلیدی که نیروهای قره باغ پذیرفته‌اند، پیشنهاد خلع سلاح کامل است.

حدود ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار در این منطقه واقع در قفقاز جنوبی زندگی می‌کنند که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است.

سه سال پیش جمهوری آذربایجان مناطقی در قره‌باغ و اطراف آن را پس گرفت و روز سه‌شنبه خواستار تسلیم کامل نیروهای ارمنی‌تبار این منطقه شد.

مقامات منطقه قره‌باغ می‌گویند که از آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان که این کشور آن را «عملیات ضد ترور» می‌نامد، حداقل ۲۷ نفر کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حین سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که همه پروازها بین ایران و ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دلیل درگیری بین این دو کشور تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

رسانه های داخلی گزارش کردند که محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفته است که این تصمیم «با توجه به شرایطی که در منطقه پیش آمده و با هدف حفظ ایمنی مسافران» انجام شده و فعلاً پروازهای مسافری به مقصد ایروان ارمنستان و باکوی آذربایجان لغو شده است.

در حالی که حملات جدید جمهوری آذربایجان به منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ نگرانی‌های جهانی درباره احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار دیگر در این منطقه را به وجود آورده، واشینگتن و پاریس از باکو خواسته‌ بودند به این حملات پایان دهد.

روز گذشته وزارت دفاع آذربایجان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور استقرار مجدد ساختار قانون اساسی در قره‌باغ، عملیات ضد تروریستی در قره‌باغ آغاز شده است.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور با اشاره به حملات مدام نیروهای مسلح ارمنی به مواضع ارتش آذربایجان در چندین ماه اخیر، درباره عملیات ضد‌ تروریستی در قره‌باغ اعلام کرد: غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف قرار نمی‌گیرند، تنها اهداف نظامی نابود خواهند شد.

این عملیات در پی کشته شدن شش نفر در انفجار مین در قره‌باغ، طراحی شده است.