قره باغ

نگرانی از شروع  یک جنگ دیگر؛ غرب از باکو خواست حمله به قره‌باغ را متوقف کند

به دنبال حمله نظامی آذربایجان به منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی، اتحادیه اروپا و آمریکا از باکو خواستند حمله به این منطقه را پایان دهد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جمهوری آذربایجان روز گذشته حملات توپخانه‌ای به این منطقه را آغاز و آن را «اقدامات محلی ضدتروریسم برای بازگرداندن نظم قانون اساسی» خواند.

حمله ارتش آذربایجان به قره باغ در حالی روی داد که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ۲۰ شهریورماه گفته بود که «آذربایجان به ما گفت قصد حمله به ارمنستان را ندارد».

کنعانی در جمع خبرنگاران گفت: «ما با مقام‌های هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم. مقام‌های ارمنستان درباره احتمال درگیری نظامی جدید ابراز نگرانی کرده‌اند اما مقام‌های باکو به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند.»

کنعانی در ادامه مدعی شد که نقل‌وانتقالات اخیر جمهوری آذربایجان «یک اقدام متعارف نظامی» در آستانه فصل زمستان است؛ زیرا تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

به دنبال این اقدام، جوزپ بورل، سئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشدید تنش نظامی در قره‌باغ را محکوم کرد و از جمهوری آذربایجان خواست تا فعالیت‌های نظامی خود را در این منطقه متوقف کند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز عصر دیروز آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی را به شدت محکوم و عنوان کرد: «فرانسه آغاز عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی از جمله در مناطق مسکونی و با استفاده از سلاح‌های سنگین را به دشت محکوم می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند چنین اقدام یک‌جانبه‌ای که هزاران غیرنظامی را تهدید می‌کند و پیش‌تر نیز تحت تأثیر ماه‌ها محاصره غیرقانونی بودند، توجیه کند».

این بیانیه می‌افزاید: «فرانسه از آذربایجان می‌خواهد که به سرعت تهاجم خود را متوقف کند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. جمهوری آذربایجان یگانه مسئول سرنوشت غیرنظامیان قره‌باغ کوهستانی خواهد بود».

وزارت امور خارجه فرانسه در این بیانیه از درخواست پاریس برای تشکیل فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داده و آورده است: «فرانسه از نزدیک با شرکای اروپایی و آمریکایی خود همکاری می‌کند تا پاسخی قوی به این حمله غیر قابل قبول، متناسب با خطراتی که برای امنیت منطقه ایجاد می‌کند، ارائه شود».

همچنین رسانه‌های فرانسه خبر دادند که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه توسل جمهوری آذربایجان به‌زور علیه قره‌باغ را با شدیدترین لحن محکوم کرد و از باکو خواست فوری این حمله را متوقف کند.

رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان همچنین ازسرگیری بی‌وقفه گفتگو‌ها را برای یافتن یک راه حل برای بحران انسانی در قره‌باغ، رسیدن به صلحی عادلانه و پایدار بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تضمین حقوق و امنیت ساکنان قره‌باغ با رعایت تعهدات و حقوق بین‌الملل خواستار شد.

از سوی دیگر همزمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی با الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان در مورد تحولات این منطقه گفتگو کرد و خواستار توقف فوری اقدامات نظامی در قره‌باغ شد. او به پاشینیان گفت که ارمنستان از حمایت واشنگتن برخوردار است و از باکو خواست تا تنش‌ها را کاهش دهد.

در هفته‌های اخیر تجمع گسترده‌ای از نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در اطراف قره‌باغ کوهستانی و در مرز با ارمنستان مشاهده شده است. همچنین حمل و نقل و پروازهایی از فرودگاه‌های نظامی کشورهای متحد آذربایجان یعنی اسرائیل و ترکیه به این کشور صورت گرفته است.

جمهوری آذربایجان مدعی است که جنگ پس از آن آغاز شد که ارامنه قره‌باغ با کار گذاشتن مین «در خاک این کشور در شمال قره‌باغ» شش تن، از جمله چهار افسر پلیس را کشته‌اند و مدعی شد که نظامیان ارمنستان در قره‌باغ حضور دارند.

جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ۲۷ شهریور از ارمنستان خواسته بود فوراً نیروهای مسلح خود را از خاک این کشور در قره‌باغ خارج و ساختار نظامی و اداری «رژیم منطقه» را لغو کند.

 این در حالی است که وزارت دفاع ارمنستان چنین ادعایی را رد کرده و روز گذشته در بیانیه‌ای گفته است «همچنان که بارها اعلام کرده، مجدداً اعلام می‌کند که ارمنستان در قره‌باغ ارتش ندارد».

به دنبال حمله آذربایجان آژیرها در شهر اصلی قره‌باغ به صدا در آمد و صدای آتش توپخانه و تیراندازی شنیده شد و تا کنون به چندین ساختمان مسکونی نیز آسیب وارد شده است.

طبق گفته ارمنی‌های جدایی‌طلب این درگیری دست‌کم ۲۷ کشته از جمله دو غیرنظامی و بیش از ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت و حدود هفت هزار نفر از ساکنان تخلیه شدند.

درگیری جدید در حالی روی داد که کمتر از سه سال پیش، دومین جنگ قره‌باغ میان باکو و ایروان رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از شش هزار نفر شد و جمهوری آذربایجان مناطقی از قره‌باغ را به کنترل خود در آورد.