جمله پهپادی روسیه به اوکراین

اوکراین ۱۸ پهپاد شاهد را در جنوب این کشور ساقط کرد

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه در طول شب گذشته ۱۸ پهپاد شاهد و ۱۷ موشک کروز به شرق و جنوب این کشور پرتاب کردند که بیشتر آنها رهگیری و سرنگون شدند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اوکراین از حملات موشکی و پهپادی روسیه به تأسیسات کشاورزی این کشور در بنادر جنوبی اودسا در ساعات آغازین روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه خبر داد.

نیروی هوایی اوکراین در یک پست تلگرامی نوشت که از ۲۴ پهپاد شاهد، ۱۸ پهپاد ساقط شد و تمامی موشک‌ها هم سرنگون شدند.

بنابر این گزارش، پهپادها به سوی دو شهر اودسا و میکولایِف پرتاب شده بودند.

هم‌زمان روسیه نیز از حملات پهپادی اوکراین به مسکو و برخی مناطق دیگر کشور خبر داده است.

اوکراین طی روزهای گذشته مجموعه حملاتی به اهدف نظامی در منطقه اشغالی کریمه و همچنین ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه انجام داده است.

حملات پهپادی اوکراین در عمق خاک روسیه نیز طی روزهای گذشته افزایش یافته و شهردار مسکو می‌گوید در ساعات آغازین روز یکشنبه، دست‌کم دو پهپاد اوکراینی در آسمان این شهر ساقط شده است.

بنابر اعلام نیروی هوایی ارتش اوکراین، روسیه بار دیگر با شش پهپاد ایرانی مدل شاهد و ۱۰ موشک بالدار، زیرساخت بندری اودسا را هدف قرار داده و ارتش اوکراین نیز با جنگنده‌ها، سامانه‌های ضدهوایی، گروه‌های سیار آتش‌نشانی و عوامل بازدارندۀ دیگر کوشیده است با حملات هوایی بامداد یکشنبه مقابله کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، بارها از ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین انتقاد کرده و تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ارسال پهپاد به روسیه با هدف استفاده در اوکراین را انکار می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در گفتگویی با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «آمریکا از اوکراین حمایت مالی می‌کند و من از این بابت سپاسگزارم. فقط فکر می‌کنم که آنها تنها از اوکراین حمایت نمی‌کنند، چراکه اگر اوکراین سقوط کند، پوتین مطمئنا فراتر خواهد رفت.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید،به‌تازگی تأیید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار است پنج‌شنبه آینده میزبان آقای زلنسکی در کاخ سفید باشد. این سومین دیدار رؤسای جمهور دو کشور در کاخ سفید خواهد بود.

زلنسکی و جو بایدن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.