انقلاب زن زندگی ازادی
/

مادر یلدا آقافضلی، لیلا نقدی پری سینماگر و شیدا صابری بازیگر بازداشت شدند

در ادامه بازداشت معترضان به جمهوری اسلامی، مادر یلدا آقافضلی از کشته شدگان اعتراضات سراسری ایران و همچنین شیدا صابری بازیگر اهل یاسوج و لیلا نقدی پری طراح صحنه و لباس و از سینماگران شناخته شده بازداشت شدند.

خواندن این مطلب 14 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از منابع حقوق بشری، خانم مرادی مادر یلدا آقافضلی روز شنبه در خانه‌اش در تهران بازداشت، و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد.

بازداشت او یک روز پس از آن صورت گرفت که گزارش شد نیروهای حکومتی به سنگ مزار دخترش آسیب رسانده‌اند.

یلدا آقافضلی آبان سال گذشته، دو روز پس از آزادی جان باخت و مقام‌های جمهوری اسلامی اظهارات ضد و نقیضی در این بار بیان کردند.

این معترض ۱۹ ساله در یک فایل صوتی گفته بود در طول بازداشت کتک‌های شدیدی خورد اما سرانجام در پرونده‌اش نوشتند: «متهم اظهار پشیمانی نکرد».

همچنین در ادامه روند بازداشت ها، شامگاه گذشته علاوه بر انتشار خبر بازداشت هانیه توسلی بازیگر سینما ، خبرها از بازداشت لیلا نقدی پری، از سینماگران شناخته‌شده، حکایت دارد.

لیلا نقدی پری، از سینماگران و عضو هیئت مدیره انجمن طراحان فیلم سینمای ایران، روز شنبه در جریان اعتراضات سالگرد قتل مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. از محل بازداشت و سرنوشت او هیچ اطلاعی در دست نیست.

لیلا نقدی پری سال گذشته هم به دلیل انتشار ویدئویی در حمایت از خیزش سراسری، چند بار احضار شده بود.

او سال گذشته و هنگام خروج از کشور برای حضور در یک کارگاه آموزشی سینمایی در فرودگاه امام ساعاتی بازداشت و بازجویی شد و پس از ضبط گذرنامه‌اش یک‌سال ممنوع‌الخروج شد.

لیلا نقدی پری همسر مجید برزگر کارگردان سینمای ایران است که به دلایل فعالیت‌های مدنی و هنری‌اش، سال گذشته به زندان و ممنوعیت از فعالیت‌های حرفه‌ای محکوم شد.

«شیدا صابری» کنشگر مدنی، بازیگر و فعال حقوق زنان اهل یاسوج نیز روز گذشته بازداشت شد. او که سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه یاسوج بازداشت شده بود، روز گذشته پیش‌از حضور در اعتراضات خیابانی، ویدیویی منتشر کرد و درباره بازداشت سال گذشته خود توضیح داد.

این کنشگر مدنی در این ویدیو شرح داد که سال گذشته به نشان پایبندی به سنت‌ها و صلح‌طلبی،با لباس محلی زنان لر به رنگ سفید به خیابان رفته و در دستش قرآنی داشته به نشان احترام به همه اعتقادات.

شیدا صابری همچنین تایید کرد که بر لبانش چسب زده بود که نشان بدهد اهل خشونت نیست و در دست دیگرش پلاکاردی به دست داشته که حقوق شهروندی خود را بر روی آن نوشته بود.

شیدا صابری پیش از بازداشت در سال گذشته برای همسرش نوشته بود: «ببخش اما نمی‌تونم بی‌تفاوت باشم».‌‌

او در ویدیویی که در ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ پیش از بازداشت خود منتشر کرد بار دیگر می‌گوید که نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. او از همشهریانش خواهش کرده بود که با او به خیابان بروند. ‌شیدا صابری در انتهای ویدیو خطاب به مادرش می‌گوید که گریه نکند و مانند مادر مهسا فریاد بزند زن زندگی آزادی.

شیدا صابری روز گذشته و در سالروز سالگرد مهسا بعد از ضبط این ویدیو،  با پوشش اختیاری به خیابان رفت و دستگیر شد.

ده‌ها شهروند معترض طی روز و شامگاه شنبه ۲۵شهریور۱۴۰۲ و هم‌زمان با اعتراضات شبانه در شهرهای مختلف، به مناسب سالگرد قتل حکومتی «مهسا ژینا امینی» و آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی،‌ آزادی»، در ایران بازداشت شده‌اند.

سپاه استان البرز نیز روز شنبه۲۵شهریور در اطلاعیه‌ای، از «بازداشت یک فرد دو تابعیتی» در کرج خبر داد و بدون اینکه به نام و هویت این شهروند دوتابعیتی اشاره کند، ادعا کرد که او به‌اتهام «تلاش برای ساماندهی اغتشاش و خرابکاری» در کرج دستگیر شده است.

بازداشت‌های گسترده در سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در‌حالی صورت گرفته که منابع رسمی و مقامات قضایی جمهوری اسلامی، شمار دقیق بازداشت‌شدگان سال گذشته در ایران را هنوز اعلام نکرده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی علاوه‌بر بازداشت‌های گسترده معترضان طی روز شنبه و در جریان اعتراضات سالگرد مهسا امینی در چند هفته اخیر نیز، ده‌ها تن از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌ شده و شماری از «آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات» را بازداشت کرده اند.

در آخرین مورد از بازداشت خانواده‌های دادخواه، می‌توان به بازداشت «صفا عائلی»، دایی مهسا ژینا امینی در روز ۱۳شهریور ماه اشاره کرد. دایی مهسا امینی همچنان در بازداشت است و خانواده از محل نگهداری و سرنوشت او بی‌اطلاع هستند

«فرزانه برزه‌کار»، مادر «عرفان رضایی نوایی»، یکی از جان‌باختگان اعتراضات ۳۰شهریور۱۴۰۱ در آمل نیز روز یک‌شنبه۱۲شهریور در مراسم یادبود «جواد روحی» معترضی که به‌شکلی مشکوک در زندان نوشهر کشته شد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل شد.

خانم برزه‌کار یکی از مادران دادخواهی است که در طول ماه‌های گذشته همواره از تهدید نهادهای امنیتی علیه خود صحبت کرده و گفته بود از فشارهای امنیتی و تهدیدهای سرکوبگران هراسی ندارد و تا زنده است، دادخواه خون فرزندش خواهد بود.

«ماشالله کرمی»، پدر «مهدی کرمی» در کرج، چهار عضو خانواده «حنانه کیا» در نوشهر، دو برادر «میلاد زارع» در بابل، مادر «محمدجواد زاهدی» در ساری، همسر و خواهر «شیرین علیزاده» در اصفهان نیز در موج فشار بر خانواده‌های دادخواه بازداشت شده‌اند.

در تصاویر منتشر شده از محوطه مقابل «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» اما، ده‌ها تن از خانواده‌های بازداشت‌شدگان درحال انتظار برای روشن شدن وضعیت بستگان خود، مشاهده می‌شوند.