سیل لیبی

تلفات سیل در لیبی ممکن است به ۲۰ هزار نفر برسد

آمار تعداد تلفات سیل ویرانگر در شمال شرق لیبی همچنان در حال افزایش است و مقامات محلی اعلام کرند که انتظار دارند تلفات این حادثه به ۲۰ هزار نفر نیز برسد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، عبدالمنام الغیثی، شهردار درنه که سیل بیشترین خسارت را به آنجا وارد کرده به تلویزیون العربیه گفت:«بر اساس تعداد مناطق ویران شده در اثر سیل، تعداد قربانیان در این شهر ممکن است بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر باشد».

به دنبال وقوع طوفان و بارندگی شدید در این منطقه، یکشنبه‌شب دو سد در نزدیکی شهر درنه شکسته شد و سیلاب عظیمی به سمت شهر سرازیر شد و بخش‌هایی از این شهر ساحلی را ویران کرد.

گفته شده این سیلاب برخی از محله‌ها همراه با خانه‌ها و سکنه این منازل به دریا برده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی لیبی، سخنگوی وزارت کشور شرق لیبی تعداد کشته‌شدگان درنا را بیش از ۵۳۰۰ نفر اعلام کرد.

هیچم ابو چکیوات، وزیر هوانوردی غیرنظامی دولتی که شرق لیبی را اداره می‌کند به رویترز گفت که این تعداد احتمالاً افزایش قابل توجهی خواهد داشت و حتی ممکن است دو برابر شود.

تیم‌های جستجو همچنان در این خیابان‌ها ساختمان‌های ویران شده و حتی در دریا در حال جستجوی اجساد هستند.

اسامه علی، سخنگوی مرکز اورژانس در شرق لیبی نیز اعلام کرد که حداقل ۹۰۰۰ نفر ناپدید شده‌اند، اما این تعداد ممکن است با برقراری مجدد ارتباطات کاهش یابد.

آب، برق در این شهر قطع شده و پل‌ها و جاده‌ها نیز ویران شده و شبکه‌های ارتباطی مانند تلفن نیز قطع هستند.

سازمان ملل در خصوص شیوع بیماری‌ها ناشی از آلودگی آب در لیبی هشدار داده و یک مقام ارشد آن گفته است: «مردم نیاز به نوشیدن آب دارند و اگر شروع به نوشیدن آب آلوده کنند و ما اگر نتوانیم جلوی آن را بگیریم، شاهد موج ثانویه بیماری و حتی مرگ خواهیم بود.»

تصاویر ماهواره‌ای از این شهر نشان می‌دهد که برخی محله‌ها به‌کلی ناپدید شده‌اند و مقامات دولت شرق لیبی اعلام کردند که سطح آب به طبقات چهارم و پنجم بعضی از ساختمان‌ها نیز رسیده است.

برخی کشورها برای کمک به دولت شرق لیبی اعلام آمادگی کردند و ترکیه از ورود تیم‌های امدادی خود به این منطقه خبر داد و چندین کشور از جمله فرانسه، نروژ، الجزایر، مصر، ایتالیا، قطر و تونس از ارسال کمک خبر دادند.

در حال حاضر کشور لیبی دارای دو دولت است که هر کدام از آنها بخش‌هایی از این کشور را در اختیار دارند و مدت‌ها با یکدیگر در نبرد بودند. مناطق شرقی این کشور تحت کنترل ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر است و جامعه جهانی دولت این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد.

آب‌گرفتگی شهر و ویرانی ناشی از سیل باعث آوارگی ده‌ها هزار نفر دیگر هم شده است.

رهبران دولت لیبی مستقر در طرابلس از دادستان این کشور خواستند تا تحقیقات در مورد فروریختن دو سد را آغاز کنند.

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی، رهبر لیبی در سال ۲۰۱۱، رقابت‌های قومی و منطقه‌ای باعث تقسیم لیبی بین دو دولت رقیب شده در حالیکه برخی مناطق شاهد درگیری گروه‌های مختلف شبه نظامی بوده است.