اخراج اساتید
اعتراضات دانشگاه
/

بیانیه هفت انجمن علمی ایران در واکنش به اخراج اساتید؛ مرزهای حقیقت با دستور و تهدید تعیین نمی‌شود

اعضای هفت انجمن علمی کشور طی بیانیه‌ای با محکومیت اخراج گسترده استادان و برخوردهای امنیتی با دانشجویان هشدار دادند که اگر خرافات و باورهای شبه علمی رواج یابند، و دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل شود، حاصلی جز تشدید ناامیدی و نابرابری، خالی شدن ظرفیت انسانی جامعه و در نهایت ضعیف شدن کشور نخواهد داشت.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اعضای این انجمن‌ها در بیانیه خود تاکید کردند: این روزها جامعه علمی ایران با پدیده اخراج گسترده و برخوردهای امنیتی با دانشجویان مواجه است. اقداماتی که بیش و پیش از هر چیز استقلال و توانمندی نهاد دانشگاه و نهایتا امکان توسعه علمی کشور را به مخاطره انداخته که اتفاقی مقطعی هم نیست بلکه به نظر می‌رسد در تکمیل فرایندی است که هدف آن کنترل تام و تمام نهاد علم از سوی مراکز قدرت و تغییر ساختار و نقش دانشگاه و مولفه‌های آموزشی و پژوهشی و مدنی آن نهاد است.

آنها اظهار داشتند: اکنون رویکرد امنیتی و سیاسی در این سلسله اقدامات پرده‌پوشی نمی‌شود و اعمال کنترل بر نهاد علم و استحاله آن که از رشته‌های علوم انسانی آغاز شد، اکنون به رشته‌های فنی و پزشکی هم گسترانده شده است و آنجا که زبان اداری و قانونی به خود می‌گیرد، نتیجه‌ای جز وادار کردن نهاد علم به تبعیت کامل از قدرت و تبدیل کردن سازمان دانشگاه به محلی برای تبلیغ سیاسی یک گرایش نوخاسته ندارد.

هفت انجمن علمی ایران با هشدار درباره اضمحلال «شتابناک» نهاد علم تصریح کردند: اگر خرافات و باورهای شبه علمی رواج یابند، و دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل شود و یا به چشم محلی برای توزیع امتیاز برای وفاداران به نظام سیاسی نگاه شود، حاصلی جز تشدید ناامیدی و نابرابری، خالی شدن ظرفیت انسانی جامعه و در نهایت ضعیف شدن کشور نخواهد داشت.

امضا‌کنندگان بیانیه انجمن‌های علمی ایران همچنین دفاع از نهاد علم را دفاع از جامعه، کشور و آینده ایران دانسته و از همه استادان، شخصیت‌های علمی و فرهنگی درخواست کردند در بیان اهمیت نهاد علم و دفاع از حریم دانشگاه فروگذار نکنند.

آنها خواستند: دانشگاهیان هشدارها را با صدای بلند اعلام کنند تا روزی فرابرسد که نهاد علم در جامعه ما آن‌چنان قدرتمند شود که بتواند از ارزش‌های بنیادین و هویت و موجودیت خود دفاع کند و راه را بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های بنیان‌سوز و مخرب ببندد.

موجی از اخراج اساتید منتقد یا مخالف جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد خیزش انقلابی به راه افتاده است.

این اخراج‌ها و فشار همزمان نهادهای امنیتی به دانشجویان معترض، با واکنش شدید دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم مواجه شده است.