زلزله مراکش

زمین‌لرزه پرقدرت در مراکش بیش از ۶۳۰ کشته بر جای گذاشت

تلویزیون دولتی مراکش اعلام کرد که در پی زمین‌لرزه‌ای قدرتمند در مراکش، دست‌کم ۶۳۲ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مؤسسه ملی ژئوفیزیک مراکش بزرگی این زمین‌لرزه را تا ۷ درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرد اما سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرد که قدرت این زلزله  ۶.۸ ریشتر بوده است.

این زمین‌لرزه، شب گذشته ساعت ۲۳ و یازده دقیقه به وقت محلی و در نزدیکی شهر مراکش، چهارمین شهر بزرگ کشور آفریقایی مراکش روی داد.

وزارت کشور مراکش اعلام کرده که علاوه بر کشته شدن دست‌کم ۶۳۲ نفر در این زمین‌لرزه و ۳۲۹ نفر هم مجروح شده‌اند که حال دست‌کم ۵۱ مجروح وخیم گزارش شده است.

شاهدان عینی به رسانه‌های محلی گفته‌اند لرزش زمین در رباط، پایتخت مراکش و شهرهایی چون کازابلانکا و صویره هم احساس شده است.

رسانه‌های مراکش می‌گویند که این قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ای است که تا به امروز در این کشور رخ داده است.

مراکشی‌ها همچنین ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد بخش‌هایی از دیوارهای قرمز معروف اطراف شهر قدیمی مراکش که یک سایت میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید آسیب‌دیده است.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که جاده‌های منتهی به منطقه کوهستانی در اطراف مرکز زمین‌لرزه به دلیل ریزش سنگ مسدود شده است و تلاش‌های امداد و نجات را کند کرده است.

ساکنان روستای کوهستانی «اسنی» در نزدیکی مرکز این زمین‌لرزه، به رسانه‌ها گفته‌اند که بیشتر خانه‌های این منطقه تخریب شده‌اند. به گفته او شماری از ساکنان این زیر آوار هستند و مردم با استفاده از وسایل موجود در روستا برای نجات آنها تلاش می‌کنند.

زلزله در شمال آفریقا تقریباً نادر است. زمین‌لرزه‌ای در سال ۱۹۶۰ به بزرگی ۵.۸ ریشتر در نزدیکی شهر اگادیر مراکش رخ داد و هزاران کشته برجای گذاشت.

زمین‌لرزه‌ای دیگری نیز در سال ۲۰۰۴ به بزرگی ۶.۳ ریشتر استان الحسیمه در ۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی رباط را لرزاند که منجر به کشته شدن ۶۲۸ نفر و خسارات مادی بسیار شد.