اخراج اساتید انجمن های صنفی فرهنگیان
/

اعتراض سه انجمن‌ صنفی فرهنگیان به روند اخراج و انفصال از خدمت معلمان و اساتید دانشگاه

انجمن‌های صنفی فرهنگیان کرمانشاه، اسلام آباد غرب و هرسین در بیانیه‌ای نسبت به «تعرض همه جانبه» دولت به «معیشت، زندگی و وظیفه خطیر و ارزشمند معلمین و اساتید دانشگاه‌ها» اعتراض کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز روز شنبه ۱۱ شهریورماه،جمعی از انجمن‌های صنفی فرهنگیان کرمانشاه،اسلام آباد غرب و هرسین طی بیانیه ای نسبت به اخراج و انفصال از خدمت فعالین صنفی و اساتید دانشگاهها اعتراض کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: پیامد سیاست های مخرب و ویرانگر آموزشی و به انزوا کشاندن تحصیلات پایه ای و دانشگاهی،موجبات بازداشت،اخراج و انفصال از خدمت معلمان،اساتید دانشگاهها و کارگران را فراهم می سازد.

انجمن های صنفی فرهنگیان کرمانشاه،اسلام آباد غرب و هرسین، با محکومیت تعرض همه جانبه ی دولت به معیشت، زندگی و فعالیت ارزشمند معلمان و اساتید دانشگاه ها که با اخراج و انفصال از خدمت این سرمایه های ملی که به گفته اعضای آن، در کمال ظلم و بی عدالتی محقق می شود، خواستار پایان دادن به تهدید و هتک حرمت این انسانهای گرانقدر و مؤثر در امر تعلیم و تربیت و آموزش عالی نسل نوین و نسل پُرتکاپوی فردای کشور شده است.

انجمن های صنفی همچنین خواستار لغو و بی اثر نمودن کلیه احکام ظالمانه بر ضد همکاران فرهنگی و دانشگاهی خود شده است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: تنها راه نجات تن بیمار و از هم گسیخته ی آموزش و پرورش، تحسین و تمجید و کاربست نگرش و انتقادات معلمین و اساتید منتقد و وظیفه شناس مدارس و دانشگاههاست، که بنابر تعهد انسانی و همت والای خود می خواهند آموزشهای پایه ای و عالی را بر طبق اصول و فرامین مندرج در قانون اساسی، عملیاتی و مورد بهره برداری قرار دهند و با نقد و نظرات پیشرو خود آموزش را از هر نوع جزم اندیشی و ایدئولوژی سازی و انحرافات ساختاری، که موجب پسرفت و عقب‌ماندگی فرهنگی و اجتماعی می شود نجات دهند.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران، روز پنجشنبه نهم شهریور، در گزارشی درباره اخراج ده‌ها تن از اساتید دانشگاه‌ها در روزهای اخیر و در آستانه آغاز سال تحصیلی، از این رویکرد به عنوان سیاست «یکدست‌سازی بدنه آموزش عالی» نام برده بود.

«کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران» نیز یکشنبه پنجم شهریور ماه با صدور بیانیه‌ای، نسبت به «مداخله مخرب» نهادهای دولتی، امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و دانشگاه‌ها هشدار داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، محسن برهانی، داریوش رحمانیان، آذین موحد، حسین علایی، علی شریفی‌زارچی، آمنه عالی، حمیده خادمی، رضا صالحی‌امیری، رهام افغانی‌خراسکانی و محمدرضا نظری‌نژاد، وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، حسین مصباحیان و مهدی خویی، از جمله اساتیدی هستند که احکام بدوی شفاهی یا کتبی ممنوعیت از تدریس و یا انفصال از تدریس دریافت کرده‌اند.