اعتراضات در سوریه
/

تداوم اعتراضات ضد دولتی در جنوب سوریه؛ هزاران نفر علیه بشار اسد شعار دادند

اعتراضات در جنوب سوریه علیه حکومت بشار اسد که در هفته های اخیر آغاز شده، همچنان ادامه یافته و هزاران نفر در شهر سویدا علیه اسد شعار دادند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، تعداد زیادی از شهروندان سوری از روستاها و شهرهای استان سویدا روز گذشته در شهر سویدا، مرکز این استان، تجمع کرده خواهان برکناری بشار اسد شده‌اند.

هر چند این مناطق تحت کنترل دولت مرکزی قرار دارد اما از دو هفته پیش سلسله اعتراضاتی در استان سویدا و مرکز آن شکل گرفته و موج تازه‌ای از اعتراض‌ها و اعتصابات در مخالفت با سیاست‌های دولت بشار اسد این مناطق را دربرگرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده تجمع اعتراضی روز گذشته در این شهر جنوبی سوریه بسیار گسترده‌تر از روزهای پیشین بود و تظاهرکنندگان شعارهایی مانند «بشار گم شو» سر دادند.

همچنین گفته شده که معترضان تصاویر بشار اسد را نیز پاره کردند با این حال اما حکومت تا کنون از سرکوب تظاهرات خودداری کرده است.

معترضان همچنین خواستار آزادی هزاران شهروند این کشور شدند که از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در ۱۲ سال پیش توسط دستگاه امنیتی سوریه دستگیر شدند و به زندان افتادند.

این اعتراضات از روزهای گذشته و به دنبال فراخوان عشایر منطقه سویدا در جنوب سوریه برای اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی آغاز شد.

این فراخوان پس از آن منتشر شد که دولت یارانه‌های دولتی سوخت را لغو کرد که این اقدام بحران هزینه‌های زندگی در این کشور را تشدید کرده است.

روزهای گذشته نیز اعتراضاتی در استان درعا گزارش شده که با سرکوب توسط نیروهای امنیتی روبه رو شده است. نیروهای دولتی از آتش توپخانه برای سرکوب معترضان در شهر نوا در استان درعا استفاده کردند و از یک پاسگاه نظامی و همین‌طور یک ساختمان دولتی آنها را هدف گلوله‌باران قرار داده‌اند.

جنگ داخلی سوریه پس از سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز ضد دولتی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و در نتیجه آن نیم میلیون نفر کشته شدند و حدود نیمی از جمعیت این کشور مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.