/

نرگس محمدی: مهدی یراحی توطئه حکومت دینی استبدادی را بر سر آن آوار کرد

یک فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین با انتشار پیامی در واکنش به بازداشت مهدی یراحی عنوان کرد که این هنرمند با خواندن آهنگ «روسریتو»، حکومت دینی و استبدادی حاکم بر ایران را به چالش کشیده است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نرگس محمدی اظهار داشت: مهدی یراحی با خواندن «روسریتو دربیار»، توطئه سکوت و دسیسه وحشت حکومت دینی استبدادی را بر سر حکومت آوار کرد.

وی در پیام خود بیان کرد: یراحی با خواندن روسریتو” در بیار حکومتی را به چالش کشید که تمام توانش را از مجلس ستم گذار، سیستم قضایی کور عدالت تا دولت سرکوبگر، برای حفظ حجاب اجباری به کار گرفته است.

این فعال حقوق بشر تاکید کرد: در حالی که مجلس ستمگذار، لایحه حجاب و عفاف با به عبارتی روشنتر، دسیسه، زندان شکنجه و بازداشت زنان حتی کودکان محصل را به منظور تسلط بر زن به تصویب بزدلانه میرساند که حتی جسارت و شهامت طرح آن را در صحن علنی‌اش ندارد و در زمانی که نیروهای سرکوبگرش وحشیانه و با ضرب و شتم و شکنجه زنان و مردان معترض را به سلولهای انفرادی امنیتی می‌کشاند مهدی یراحی در پستی اینستاگرامی در صحنی علنی پیام زنان مبارز ایران را به صدا در می آورد که مو، صدا، خنده، تن، بوسه و زندگی را نمیتوانید با ستم تبعیض و تحجر از زنان بربایید و ما به آزادی برابری و دموکراسی متعهد هستیم.

واکنش‌ کنشگران داخلی و مجامع بین‌المللی به بازداشت مهدی یراحی همچنان ادامه دارد.

آبرام پِیلی در حساب رسمی دفتر فرستاده ویژه آمریکا برای ایران در «اکس» (توییتر سابق) نوشت: «رژیم ایران باید به استفاده از تاکتیک‌های سرکوب پایان دهد و صدای شهروندان را بشنود.»
آقای پِیلی پیشتر بازداشت و ارعاب خانواده‌های قربانیان سرکوب اعتراض‌های سال گذشته در ایران را محکوم کرده بود.

آقای یراحی در روزهای اخیر بعد از تشکیل پرونده‌ای برای آهنگ «روسریتو» بازداشت شد.

او این اثر تازه را به زنان ایرانی تقدیم کرده و در ابتدای موزیک ویدیوی آن نوشته: «تقدیم به زنان آزاده سرزمینم که در خط اول جنبش زن، زندگی، آزادی دلیرانه می‌درخشند».

مصطفی نیلی با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که مهدی یراحی در تماسی کوتاه با خانواده خود اعلام کرد که به زندان اوین منتقل شده است.

مهدی یراحی پس از خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی چند ترانه اعتراضی در همراهی با مردم منتشر کرده بود.

روز یکشنبه پنجم شهریور ماه مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «تشکیل پرونده قضایی» برای این خواننده خبر داده بود. او روز دوشنبه با دستور دادستان تهران بازداشت شد.

این مرکز ادعا کرده بود که به دلیل آنچه «انتشار ترانه‌ای غیرقانونی» که «خلاف اخلاق و خلاف عرف اسلامی است» برای یراحی پرونده قضائی تشکیل شده است و با او «برخورد مقتضی قضائی» خواهد شد.

پیشتر نیز دادستانی عمومی تهران، مهدی یراحی را «ممنوع المعامله» کرده بود.

او در سال گذشته نیز دو ترانه در همبستگی با خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی منتشر کرده بود.
آقای یراحی از دی ماه ۱۳۹۷ تا به امروز از سوی دستگاه‌های حکومتی مانند وزارت ارشاد و صداوسیما ممنوع از کار و تصویر شده است.

دستگاه قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز خیزش انقلابی در اعتراض به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی شمار زیادی از هنرمندان، فعالان دانشجویی و کارگری، زنان و گروه‌های دیگر را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

توماج صالحی و سامان یاسین دیگر خوانندگانی هستند که پس از خیزش انقلابی مردم ایران بازداشت و روانه زندان شده اند.