/

شیرین عبادی: اگر متحد نشویم، ضحاک زمانه هزاران جواد روحی دیگر را روانه خاک خواهد کرد

یک حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل با انتشار پیامی در واکنش به مرگ مشکوک جواد روحی در زندان نوشهر از تمامی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی و اجتماعی خواست تا در سالگرد قتل حکومتی ژینا مهسا امینی مقابل جمهوری اسلامی متحد شوند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شیرین عبادی نوشت: این بار ضحاک زمانه، جوان نازنینی از دیار مازندران را به کام مرگ برد. جوانی مبارز که شور زندگی در او موج می‌زد. رقص شورمندانه‌ او در میانه‌ مردم معترض و ایستادگی و همراهی‌اش با زنانی که به حجاب اجباری نگفتند منجر به بازداشت و شکنجه‌های غیرانسانی او شد. او ابتدا به سه بار اعدام محکوم شد. با وجود نقض حکم، جانیان ستم‌پیشه زندگی و امید و مقاومت او را تاب نیاوردند و جانش را در زندان گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان ایرانی، مردان و زنان، پیر و جوان، سهم خود را از هزینه‌های سنگین آزادی‌خواهی همواره پرداخت کرده و می‌کنند، افزود: صدها جان‌باخته‌ راه آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی، داستانی است که باید سرلوحه‌ مبارزات دموکراسی‌خواهی در سراسر جهان قرار گیرد. شعار مترقی زن زندگی آزادی از دل این مردم و در پی حق‌خواهی ایشان به گوش جهانیان رسید. آیا وقت آن نیست که ما نیز سهم خود را در این مسیر پرداخت کنیم؟

این حقوقدان تصریح کرد: بزرگ‌ترین موفقیت جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته اختلاف مداوم میان مخالفانش بوده است. ما نباید فراموش کنیم اگر متحد نشویم، ضحاک زمانه هزاران جواد روحی دیگر را هم روانه خاک خواهد کرد. یک بار برای همیشه به حرمت خون ژیناها، نیکاها، شهریارها و ساریناها و جوادها، دست به دست هم دهیم و در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا مهسا امینی قدمی چنان استوار برداریم تا حکومت مشروعیت بین‌المللی خود را نیز همچون مشروعیت داخلی خود از دست بدهد.

خانم عبادی در پایان پیام خود تاکید کرد: اتحاد دشوار است. اما از جان باختن عزیزان‌مان در کشور دشوارتر نیست.

درهفته‌های گذشته فراخوان‌های متعددی در آستانه نخستین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی برای برگزاری تجمعات در روز ۲۵ شهریور منتشر شده است.

۲۷ نهاد و گروه طی هفته گذشته برای برگزاری تجمع جهانی در این روز فراخوان منتشر کردند.

طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری طی هفته‌های گذشته با انتشار فراخوان‌هایی از همگان خواستند تا در اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا که نقطه شروع خیزش انقلابی بود و هم‌زمانی آن با سی‌وپنجمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، هم‌بسته و متحد، پژواک صدای مردم آزادی‌خواه و برابری‌طلب ایران در سراسر جهان باشند.