بلومبرگ: تهران کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرد؛ عقب‌نشینی جمهوری اسلامی یا تاکتیک جدید؟

یک خبرگزاری آمریکایی طی گزارشی اختصاصی ادعا کرد که تهران در حال کاهش سرعت غنی‌سازی است و انتظار می‌رود که ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این کاهش سرعت را در گزارش ماه سپتامبر در شورای حکام اعلام کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بلومبرگ نوشته است: محدود شدن انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران، نتیجه توافق اخیر غیرمستقیم میان دولت‌های آمریکا و ایران است.

در این گزارش ادعا شده که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در دوره اخیر در حال کار به روی تهیه گزارش فصلی پادمانی ایران بودند تا آن را به شورای حکام آژانس ارائه کنند، داده‌هایی را تأیید می‌کنند که حاکی از تعدیل و محدود شدن سرعت غنی‌سازی اورانیوم و انباشت آن است.

از سویی دیگر، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی‌ هسته‌ای مدعی شده که «هیاهوی سیاسی» فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی تا پایان سال میلادی تمام می‌شود.

این خبرگزاری عنوان کرده که کاهش سرعت غنی‌سازی می‌تواند کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس، موفقیت توافق تهران و واشنگتن در مبادله زندانیان و سرازیر شدن نفت بیشتر در جهان را در پی داشته باشد.

بلومبرگ همچنین به سخنان برخی مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده استناد کرده و نوشته که آمریکا در یک توافق غیررسمی، برخی تحریم‌های نفتی ایران، به خصوص به مقصد چین را کاهش داده، به همین دلیل تولید نفت خام ایران به بالاترین سطح در پنج سال اخیر رسیده است.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند؛ ایالات‌متحده آمریکا با هدف پایین نگه داشتن بهای نفت از برخی تحریم‌های ایران چشم‌پوشی می‌کند.

در حال حاضر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال آماده‌سازی گزارش سه‌ماهه اقدامات پادمانی تهران برای ارائه در نشست شورای حکام هستند که روز ۱۱ سپتامبر برگزار می‌شود.

علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران به بلومبرگ گفته است که به عنوان یک سیگنال دیپلماتیک، این اولین نشانه واقعی کاهش سرعت غنی‌سازی پس از چندین سال توسعه است اما به عنوان یک موضوع فنی، کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی، نگرانی‌ها را در ارتباط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای رفع نمی‌کند.