/

یک حقوقدان: منتشر کننده عکس لحظه بازداشت مهدی یراحی مجرم است

پس از انتشار عکس از لحظه بازداشت مهدی یراحی هنرمند و خواننده ایرانی، واکنش ها نسبت به این اقدام رو به افزایش است از جمله آنان محسن برهانی حقوقدان است که منتشر کننده این عکس را به استناد یک ماده از قانون آئین دادرسی کیفری مجرم دانست.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محسن برهانی حقوقدان و استاد دانشگاه که خود به دلیل مواضع حقوقی و انتقاداتش نسبت به نحوه صدور احکام از سوی قضات دادگاهها و رویه برخورد حکومت با شهروندان، از دانشگاه اخراج شده است، با انتشار مطلبی در توئیتر به بازداشت آقای یراحی واکنش نشان داد.

او نوشت: «منتشرکننده عکس مهدی یراحی به استناد ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری مجرم است؛ جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای.

الآن جرم وی دقیقاً چیست که استحقاق جلب بدون احضار را دارد؟

قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، نسخ شده است و خبر نداریم»؟

https://twitter.com/borhanimohsen1/status/1696272301245821115?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1696272301245821115%7Ctwgr%5Eca185ca830b0ebf59ca391e629ae1eb6865b4531%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fir.voanews.com%2Fa%2Fyarrahi-arrest-update-lawyer-confirm%2F7245394.html

ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید: «تحقیقات مقدماتی به صورت محرمانه صورت می‌گیرد مگر در مواردی که قانون به نحو دیگری مقرر نماید. کلیه اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی حضور دارند موظف به حفظ این اسرار هستند و در صورت تخلف، به مجازات جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای محکوم می‌شوند».

مهدی یراحی روز گذشته ۶ شهریورماه، در پی انتشار ترانه‌ای و تشکیل پرونده قضایی برای او، با دستور دادستان تهران بازداشت شد.

علی مجتهدزاده، یک حقوقدان دیگر منتقد نیز دراین باره نوشت: «اگر در زمان دستگیری مهدی یراحی نماینده دادستان حضور داشته و پخش غیرقانونی تصاویر با دستور او صورت گرفته وا‌مصیبت، و اگر ضابطین بدون دستور مقام قضائی چنین گستاخانه مرتکب فعل حرام و غیرقانونی شده و دستگاه قضا نظاره‌گر است، مصیبت صد چندان است».

مصطفی نیلی وکیل مهدی یراحی به «شبکه شرق» گفت: «ما هم همچون شما از طریق رسانه‌ها متوجه خبر بازداشت آقای یراحی شدیم و در حال حاضر هیچ خبری از جزئیات و چرایی این بازداشت نداریم.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۶ شهریور خبر بازداشت مهدی یراحی را منتشر کرد. ساعاتی بعد هم یک کانال تلگرامی عکس‌هایی از او را هنگام بازداشت منتشر کرد.

مصطفی نیلی در ادامه با بیان اینکه «نه اطلاعی از اتهامات آقای یراحی داریم و نه نهاد بازداشت کننده او مشخص است، گفت: «اطلاعی هم نداریم که پرونده آقای یراحی در کدام شعبه دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و دستور بازداشت از سوی کدام شعبه صادر شده است.»

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو …» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده است. این آهنگ با تغییری کوچکی در شعر بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که چهار سال پیشتر منتشر شده بود.

این ترانه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و نام این اثر به هشتگ در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تبدیل شد.

در این ویدیو، تصاویری از اعتراض‌های زنان در ایران و از سر برداشتن روسری در خیابان‌های ایران به تصویر کشیده شده است. این اولین بار نیست که مهدی یراحی حمایتش از خیزش سراسری را اعلام می‌کند.

مهدی یراحی با اشاره به «چهار سال ممنوعیت از کار و تحمیل خانه‌نشینی» گفته بود به رغم فشارها و پرونده‌های قضایی، در ایران است و «ایستادگی» می‌کند.

مهدی یراحی پیشتر نیز در بحبوحه اعتراضات سال گذشته ترانه دیگری نیز منتشر کرده بود. انتشار ترانه «سرود زن» از مشهورترین کارهای اعتراضی خوانندگان حامی اعتراضات در سال گذشته است که مهدی یراحی منتشر کرد و بازتاب گسترده ای در سطح شبکه های اجتماعی داشت و با استقبال بی نظیری از سوی شهروندان معترض مواجه شد.

مهدی یراحی در ۲۲ اسفند سال گذشته از ممنوع‌المعامله شدنش از طرف حکومت جمهوری اسلامی خبر داده بود.

از زمان انتشار خبر تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی به دلیل پخش ترانه «روسریتو» و سپس بازداشت او ، کاربران در شبکه های مختلف اجتماعی ضمن انتشار این ترانه به کرات در پلتفرمها، با نوشتن متن و زیر سوال بردن این اقدام علیه مهدی یراحی، در مخالفت با جمهوری اسلامی و حمایت از این خواننده ابراز همبستگی کرده اند.

در ماه های گذشته و پس از آغاز اعتراضات سراسری، توماج صالحی و سامان یاسین دو خواننده و هنرمند دیگر نیز از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و تحت شکنجه و اعتراف اجباری قرار گرفته اند.