/

ادامه برخورد با اساتید دانشگاه ها؛ سه استاد از دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی اخراج شدند

در ادامه موج گسترده اخراج استادان دانشگاه ، دو استاد دانشگاه علامه طباطبایی و یک استاد دانشگاه تهران نیز اخراج شدند.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش روز شنبه ۴ شهریور سایت دیدبان ایران، آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی صبح امروز در پی یک تماس تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی از این دانشگاه کنار گذاشته شدند.

دیدبان ایران نوشته علت اخراج این دو استاد زن دانشگاه علامه طباطبایی، حمایت آن‌ها از دانشجویان معترض در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بوده است.

همزمان، داریوش رحمانیان، استاد برجسته تاریخ دانشگاه تهران نیز از تدریس کنار گذاشته شده است.

بر اساس گزارش‌هایی منتشر شده در رسانه‌های ایران، برنامه‌ درسی آقای رحمانیان برای نیمسال آینده حذف شده و او در آستانه اخراج از دانشگاه تهران قرار گرفته است.

داریوش رحمانیان نویسنده کتاب‌هایی از جمله «تاریخ علت شناسی انحطاط و عقب ماندگی ایرانیان و مسلمین»، «ایران بین دو کودتا» و «پنج رساله سیاسی از دوره قاجاریه» است و در حوزهٔ تاریخ معاصر ایران و مسائل نظری تاریخ، پژوهش و تدریس می‌کند.

این دانشیار دانشگاه تهران در واکنش به خبر کنار گذاشته شدنش در کانال تلگرام خود نوشته است: «تعلیق و اخراج من کار آسان و ساده‌ای نیست. گمان می‌کنم تصمیم به تعلیق من خطای محاسباتی عجیبی بوده است که ریشه در توهم دارد. طرف گویا در حالی شبیه مستی چنین تصمیمی گرفته است. هرچه فکر می‌کنم عقلم به جایی قد نمی‌دهد که این تصمیم بسیار ناشیانه چطور گرفته شده است».

آقای رحمانیان با اظهار نگرانی از شدت گرفتن خروج نخبگان از ایران گفته : «در طول سی سال تدریس در دانشگاه همواره زیر فشار و تهدید بوده‌ام و پایمال شدن حق و حقوق را به انواع و اقسام تجربه کرده‌ام»

همچنین در هفته گذشته خبری منتشر شد که براساس آن به دنبال تشکیل پرونده توسط هیات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه برای دکتر آذین موحد، دانشیار گروه موسیقی دانشکدگان هنر های زیبا، این استاد از تدریس تا صدور حکم توسط هیات مذکور تعلیق شد.

به نوشته کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور دکتر موحد در اعتراضات سراسری ایران به حمایت از دانشجویان و حقوق آنان پرداخته و در اعتصابات دانشجویی از برگزاری کلاس‌های درس خودداری کرده است.

دبیر اتحادیۀ انجمن‌های علمی دانشجویی تاریخ در نامه‌ای سرگشاده به وزیر علوم از حذف واحدهای درسی دکتر داریوش رحمانیان استاد سرشناس تاریخ دانشگاه تهران در نیمسال تحصیلی پیش رو خبر داده و و فراتر از آن از زمزمه‌هایی دایر بر اخراج او ابراز نگرانی کرده است.

این اتحادیه در نامۀ خود خطاب به دکتر زلفی‌گل از دکتر رحمانیان به عنوان یکی از استادان برجسته و دل‌سوز رشتۀ تاریخ یاد کرده که در اشاعۀ فرهنگ و ارایۀ سخن‌رانی‌های علمی در حوزۀ تاریخ و فرهنگ ایران کوشا بوده و حذف احتمالی او را مایۀ دل‌سردی دیگر استادان و دانشجویان تاریخ دانسته است.

در همین راستا محمدرضا عارف، رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور از آن‌چه «فشار‌های بی‌سابقه به دانشگاهیان» خوانده گلایه کرد. در بخش‌هایی از نامه محمدرضا عارف به ابراهیم رئیسی، وی با هشدار نسبت به میزان مهاجرت دانشگاهیان به دلیل «امنیتی شدن فضای دانشگاه»، خواستار ملغی شدن تمامی احکام و محدودیت‌های صادر شده علیه دانشجویان و اعضای هیات علمی شده است.

تعلیق و اخراج معلمان و استادان در دانشگاهها در ماه‌های گذشته گسترش یافته و شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر در گزارشی موج تعلیق و اخراج استادان دانشگاه‌ را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده بود.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در واکنش به آنچه اقدامات سازمان‌یافته برای مطیع‌سازی دانشگاه‌ها خوانده است، اواخر تیرماه سال جاری، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که تهی کردن فضاهای آموزشی از استادان آزاداندیش و نقاد، نتیجه‌ای جز تنزل کیفیت حکمرانی و در نتیجه عقب‌افتادگی کشور نخواهد داشت.

این انجمن با انتشار بیانیه‌ای، سیاست «یکسان‌سازی و مطیع‌سازی دانشگاه‌ها» را محکوم کرد و گفت طی چند دهه اخیر، گاه و بی‌گاه اتفاقات ناگواری در جهت «بی‌اعتبار کردن و تضعیف نهاد دانشگاه و محدود کردن فضا برای استادان دانشگاه» رخ داده اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به‌ویژه پس از اعتراضات سال گذشته، «اقدامات انحصاری چند لایه» برای تسلط یک نگاه و تفکر خاص سیاسی-‌ایدئولوژیک بر دانشگاه انجام گرفته است.

در هفته های گذشته نیز همین روند درخصوص معلمان و فعالان صنفی اجرا شد و حکم تعلیق و اخراج آنان از کار تایید شد.

براساس گزارش ها از ابتدای روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی  تا پایان مردادماه امسال ۵۸ استاد از تدریس در دانشگاه اخراج، تعلیق، بازداشت، احضار یا وادار به بازنشستگی اجباری و زودهنگام شدند.