سامان پاشایی
/

فرهنگیان سقز با صدور بیانیه ای خواهان آزادی سامان پاشایی شدند

جمعی از فرهنگیان، دانشگاهیان و دانشجویان سقز در اعتراض به بازداشت سامان پاشایی، با صدور بیانیه ای خواهان آزادی این استاد دانشگاه و قهرمان سابق کشتی شدند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، گزارش کرد در بیانیه‌ای که فرهنگیان، دانشگاهیان و دانشجویان سقز منتشر کرده‌اند، ضمن اعتراض به تدوام بازداشت دوماهه سامان پاشایی خواستار استیفای حقوق قانونی وی شدند.

 در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به تداوم بلاتکلیفی سامان پاشایی در بازداشتگاه تاکید شده که بازداشت وی “به نوعی رفتاری لجوجانه و تلافی‌جویانه در قبال اعمال برخی از اعضای خانواده وی در خارج کشور است.”

 امضاکنندگان این بیانیه برخورد با سامان پاشایی را “تلاشی جهت محروم کردن وی از تدریس و دیگر عواقب ناعادلانه این سناریو” دانسته و افزوده‌اند: اگر جرم مستندی وجود داشت بعد از دو ماه بازداشت باید آشکار شده بود.”

همچنین در بیانیه یادشده نگهداری سامان پاشایی در بازداشتگاه “تحقیرآمیز و دهن کجی آگاهانه به کل جامعه علمی و ورزشی کردستان” عنوان شده و نسبت به وضعیت وخیم این استاد دانشگاه ابراز نگرانی شده است.

 هه‌نگاو پیشتر در گزارشی با تاکید بر اعمال فشار اداره اطلاعات سنندج (سنه) و سقز بر سامان پاشایی برای اخذ اعتراف اجباری از وی، نوشت: سامان پاشایی، در مدت روز سپری‌شده از بازداشت خود، به وکیل دسترسی نداشته و حتی تفهیم اتهام نشده است.

 سامان پاشایی در روز یکشنبه ١١ تیر ماه ١۴٠٢ (٢ جولای ‌۲۰۲۳)، در حین بازگشت از شهر سنندج به شهر زادگاهش توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با ضرب‌‌وشتم بازداشت شد. این نیروها سپس به منزل سامان پاشایی هجوم برده و اقدام به تفتیش منزل و ضبط شماری از وسایل شخصی وی کردند.

سامان پاشایی فارغ‌التحصیل رشته فیزیولوژی و تغذیه ورزشی، مدرس دانشگاه و عضو آکادمی ملی طب ورزشی آمریکا پس از بازداشت به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد و تا حال حاضر ۵۴ روز را در بازداشت سپری کرده است.

سامان پاشایی برادر «سردار پاشایی»، قهرمان و مربی سابق کشتی فرنگی و از مخالفان جمهوری اسلامی است. سردار پاشایی ساکن آمریکاست و در سال‌های اخیر در زمینه حقوق‌بشر فعالیت‌ می‌کند. 

سردار پاشایی پس از اعدام «نوید افکاری»، با ایجاد کمپین‌های مختلف، تلاش کرد توجه نهادهای بین‌المللی را به دخالت سیاسی جمهوری اسلامی در ورزش جلب کند.