تداوم حملات پهپادی اوکراین فعالیت فرودگاه ها در مسکو را دچار اختلال کرد

مقامات روسیه اعلام کردند که بار دیگر مسکو مورد حمله پهپادی قرار گرفته و هر دو پهپاد مهاجم را بر فراز این شهر منهدم کردند. این دومین حمله پهپادی به مسکو در یک هفته اخیر است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، منابع خبری اعلام کردند که صدای چهار انفجار در ساعت ۳ بامداد به وقت محلی شنیده شده است. سرگئی سابیانین، شهردار مسکو می‌گوید ساختمانی در حال ساخت در مرکز مسکو هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. به گفته او، پهپادهای سرنگون شده متعلق به اوکراین بوده‌اند.

اوکراین در مورد حمله پهپادی تازه به مسکو نیز هیچ اظهار نظری نداشته است.

خبرگزاری روسی «تاس» از قول مقام‌های هواپیمایی روسیه می‌گوید تمام فرودگاه‌های مسکو برای مدتی فعالیت خود را متوقف کرده یا نشستن و برخاستن هواپیماها از آنها با تأخیر انجام شده است.

از سه فرودگاه پایتخت روسیه دو فرودگاه پس از مدتی فعالیت خود را از سر گرفتند اما فعالیت فرودگاه بین‌المللی ونوکووا در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی مسکو برای مدتی طولانی متوقف ماند.

طبق گزارش دیگری تمامی پروازهای فرودگاه مسکو از ابتدای روز چهارشنبه لغو شده‌اند. این واکنش در روزهای گذشته هم مرتبا انجام شده است.

علت توقف موقت فعالیت فرودگاه‌های مسکو به طور رسمی اعلام نشده اما چنین اتفاقی اخیراً بارها پیش‌آمده و علت آن حمله پهپادی نیروهای اوکراینی عنوان شده است.

برخی از حامیان غربی اوکراین، ازجمله آلمان و استونی حمله‌های تلافی‌جویانه احتمالی اوکراین به اهدافی در مسکو را قابل دفاع و مشروع ارزیابی می‌کنند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای استونیایی خود در برلین گفته روسیه به اوکراین حمله کرده و این کشور «در چارچوب قوانین بین‌المللی» از خود دفاع می‌کند.

مارگوس ساهنا، وزیر خارجه استونی هم تأکید کرده که مسئولیت تمام آنچه در اوکراین رخ می‌دهد در نهایت بر گردن روسیه است.

وزارت خارجه آمریکا نیز این حملات را به صورت تلویحی «دفاع از خود» خواند و در بیانیه‌ای عنوان کرد: «واشنگتن کسی را به حمله پهپادی به خاک روسیه ترغیب نکرده است و این اوکراین است که باید درباره چگونگی دفاع از خود تصمیم بگیرد».

روز جمعه گذشته نیز مقام‌های روسیه اعلام کردند که حمله پهپادی اوکراین به مسکو را خنثی کردند، با این حال بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یک ساختمان در مرکز نمایشگاهی این شهر مورد هدف قرار گرفته است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت که حدود ساعت ۴ بامداد امروز جمعه به وقت محلی، یک پهپاد در آسمان مسکو توسط نیروهای پدافند هوایی پایتخت روسیه سرنگون شده است.

از سوی دیگر حملات روسیه به بخش هایی از اوکراین همچنان ادامه دارد و یک مقام اوکراینی در این رابطه می‌گوید در بمباران روز سه‌شنبه روسیه، در منطقه دونتسک اوکراین حداقل ۵ تن کشته و ۳ نفر زخمی شدند.

رئیس اداره نظامی منطقه دونتسک خبر داد که روسیه، بمب‌های ۲۵۰ کیلوگرمی را در حمله هوایی به روستایی در منطقه دونتسک بکار برده است.

پاولو کیریلنکو همچنین افزود ۱۷۱ کودک هنوز در خط مقدم منطقه دونتسک هستند و برنامه‌هایی برای «تخلیه اجباری» آنها به همراه والدین در دو هفته آینده وجود دارد.

به گفته او با ادامه تلاش‌های اوکراین برای تخلیه مناطق جنگی، هنوز ۴۹۲ هزار تن در منطقه دونتسک باقی مانده‌اند.

براساس گزارش ها، اوکراین روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد، اعلام کرد نیروهایش روستای استراتژیک روبوتین در جنوب شرقی این کشور را بازپس گرفته‌ است .

به گزارش خبرگزاری رویترز، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در تلگرام گفت که سربازان اوکراینی پس از ورود به روبوتین، تخلیه غیرنظامیان را سازماندهی می‌کنند، اما همچنان زیر آتش نیروهای روسی قرار دارند.

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفته بود جنگ در حال گسترش به خاک روسیه است. او در روزهای اخیر یک سفر دوره‌ای اروپایی به کشورهای دانمارک، سوئد و هلند برای دریافت کمک‌های جدید و شرکت در نشست بالکان در یونان انجام داده و در یک سخنرانی روسیه را بازنده این جنگ خوانده بود.