/

واکنش جاستین ترودو به مسدود شدن اخبار پلتفرم‌های فیس بوک و اینستاگرام؛ «متا» سود شرکت را بر امنیت مردم کانادا ترجیح داد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به دلیل مسدود شدن اخبار داخلی در پلتفرم های شرکت متا از آن انتقاد کرد و گفت: شرکت مادر فیس بوک سودآوری را بر امنیت ترجیح می دهد. این درحالی است که آتش سوزی جنگل ها هزاران نفر را وادار به ترک خانه هایشان کرده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، متا را متهم کرد که در شرایط اضطراری آتش‌سوزی در کانادا، منافع خودش را بر امنیت مردم ارجحیت داده است.

فیس بوک در واکنش به قانون کانادا که آن را مجبور به تقسیم سود با رسانه های خبری می کند، اخبار را در پلتفرم خود ممنوع کرد.

نخست وزیر کانادا گفت: «بسیار غیرقابل تصور است که شرکتی مانند متا تصمیم بگیرد که سود شرکت را مقدم بر تضمین این موضوع کند که سازمان‌های خبری محلی می‌توانند اطلاعات به روز را به کانادایی‌ها برسانند».

متا از مدت ها قبل اعلام کرده بود «قانون اخبار آنلاین» برای مدل کسب و کاری آن کارآمد نیست زیرا برای لینک هایی که کاربران به اشتراک می گذارند، قیمت تعیین کرده و در واکنش به آن، انتشار اخبار را قبل از اجرایی شدن قانون تا پایان سال جاری میلادی ممنوع کرد.

ترودو در یک کنفرانس خبری تلویزیونی در کورنوال در جزیره پرنس ادوارد، گفت: فیس بوک سودآوری شرکت را بر ایمنی مردم ترجیح می دهد. به گفته او اقدامات شرکت مذکور غیرقابل درک است.

وزرای کابینه دولت کانادا هفته گذشته ممنوعیت انتشار اخبار در پلتفرم های متا را غیرمسئولانه خواندند.

وزرای دولت کانادا روز جمعه از متا خواستند ممنوعیت انتشار اخبار در کانادا را که برای رسانه های محلی و همچنین رسانه های ملی کانادا اعمال می‌شود، لغو کند.

برخی از افراد که از آتش سوزی جنگل ها فرار می کنند، به رسانه های محلی گله کرده اند ممنوعیت مذکور اجازه نمی دهد آنها اطلاعات مهم درباره این رویدادها را به اشتراک بگذارند.

کانادا هم اکنون دچار بدترین آتش سوزی جنگلی فصلی در تاریخ خود شده است.

آتش‌سوزی در کانادا ده‌ها هزار نفر را از خانه‌های خود بیرون رانده و حدود ۳۰‌هزار نفر در بریتیش کلمبیا تحت دستور تخلیه هستند.

متا که مقر آن در شمال کالیفرنیا است، بر تصمیم خود ایستاده و در بیانیه‌ای درباره آتش‌سوزی‌های کانادا گفت که مردم کانادا می‌توانند به استفاده از اینستاگرام و فیس‌بوک «برای ارتباط با جوامع خود و دسترسی به اطلاعات معتبر، از جمله محتوای سازمان‌های دولتی رسمی و اورژانس و سازمان های مردم نهاد ادامه دهند».

متا این قانون را “قانونی اساساً ناقص که واقعیت های نحوه عملکرد پلتفرم های ما را نادیده می گیرد” نامیده است.

متا در بیانیه‌ای به بی‌بی‌سی گفت که این قانون شرکت را مجبور می‌کند «به منظور پیروی از قانون، دسترسی به محتوای خبری را متوقف کند».

این شرکت افزود که ویژگی «بررسی ایمنی» را در پلتفرم خود برای افرادی که در مناطق تخلیه شده زندگی می کنند فعال کرده است.

یکی از سخنگویان گفت، این به کاربران اجازه می دهد تا خود را ایمن علامت گذاری کنند و به “اطلاعات معتبر، از جمله محتوای سازمان های دولتی رسمی” دسترسی داشته باشند.

افراد تخلیه شده در مناطق شمال غربی، جایی که آتش سوزی در ۱۵ کیلومتری بزرگترین شهر آن یعنی یلونایف همچنان ادامه دارد، گفتند که ممنوعیت خبری انتشار اطلاعات نجات دهنده با شبکه خود را برای آنها دشوارتر کرده است.

دیلینی پوتراس، که در هفته‌های اخیر مجبور شده دو بار از خانه‌اش در فورت اسمیت تخلیه شود، به سی‌بی‌سی گفت که نتوانسته چیزهایی مانند کنفرانس‌های خبری مقامات یا مقالات خبری درباره به‌روزرسانی‌های تخلیه را به اشتراک بگذارد.

او می افزاید که فیس بوک نقش بزرگی در برقراری ارتباط با افراد جامعه او ایفا می کند. او گفت: «همه ما اینگونه در تماس هستیم.