/

حذف دو رشته مهم از دانشگاه هنر؛ رویکرد «طالبان» در ایران جان می گیرد

پس از انتشار تصاویر منتشر شده از دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری که از حذف دو رشته مجسمه سازی و سینمای دانشگاه هنر تهران حکایت داشت، رسانه ها و دانشجویان در تحلیل های مشابه، دلیل آن را فعالیت اعتراضی و نقش پررنگ دانشجویان هنر در اعتراضات سراسری سال گذشته عنوان کردند.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رسانه ها در واکنش به این اقدام نوشتند در اقدامی عجیب ‌در دفترچه‌ انتخاب رشته آزمون سراسری امسال (۱۴۰۲)، رشته‌های مجسمه‌سازی و سینمای “دانشگاه هنر” تهران حذف شده‌اند.

وب‌سایت «دیده‌بان ایران» در این باره نوشت که دانشگاه هنر، هنوز توضیحی درباره حذف کد رشته‌های «مجسمه سازی» و «سینما» و نحوه پذیرش دانشجو در این رشته‌ها ارائه نداده، در اطلاعیه‌های سازمان سنجش به حذف این کد رشته‌ها اشاره نشده است.

روزنامه «جهان صنعت» درمطلبی تحت عنوان «هنر در تاریکخانه فراموشی» در واکنش به این اقدام آن را نشان دهنده تداوم «رویکرد طالبانی» دولت ابراهیم رئیسی دانست و نوشت که در شهریور سال ۱۴۰۰ نیز رشته «نمایش» در هنرستان سوره حذف شده بود.

برای نمونه پس از استقرار طالبان در افغانستان، دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه کابل بیشتر از هزار دانشجو در هشت رشته تحصیلی داشت اما اکنون در پی حاکم شدن مجدد طالبان، فقط ۲۵۰ دانشجو در دو رشته تحصیلی مشغول هستند که همه آنها هم مرد هستند!

جهان صنعت در ادامه نوشت: این نکته نشان می‌دهد، سیستم آموزشی نه مبتنی بر علاقه و ایجاد بازار کار متناسب با علایق افراد بلکه مبتنی بر کسب سود و رشته‌های درآمدزا اقدام به توزیع ظرفیت دانشگاهی می‌‌کند. از سوی دیگر این رویکرد بر شکاف و منزلت اجتماعی متفاوت رشته‌های مختلف در جامعه (پزشکی، فنی، نظری و هنری) دامن زده و به‌جای حل مساله سراغ پاک‌کردن صورت مساله یعنی حذف برخی رشته‌های تحصیلی رفته است. البته در انتخاب رشته‌هایی که به‌نوعی آنها را «بی‌فایده» می‌داند، باز اولویت‌بندی داشته و رشته‌هایی را حذف کرده یا ظرفیت آنها را کاهش داده که سهم زنان در آنها بیشتر است.

این روزنامه نظر علیرضا شریفی یزدی، آسیب شناس اجتماعی را نیز جویا شده و به نقل از او نوشته است که تبعات حذف رشته سینما و مجسمه سازی دامن جامعه را خواهد گرفت.

شریفی یزدی مراجعه دانشجویان به موسسات خصوصی برای فراگیری این رشته‌ها و گرایش به مهاجرت دانشجویان این رشته‌ها را از عواقب این تصمیم دانسته است.

این کارشناس اجتماعی افزوده است: «اگر هنر در ایران تعطیل شود، دچار افول هنر در کشور خواهیم شد. چه‌بسا این روزها نیز سبک و سلیقه موسیقی جوانان نیز به خوبی این امر را نشان می‌دهد. وقتی به هنر به خصوص موسیقی ایرانی بها داده نشود، ما دچار عقبگرد می‌شویم. متاسفانه در حال حاضر از شجریان به تتلو افول کرده‌ایم. در حوزه سینما هم از بزرگان سینما به افرادی رسیده‌ایم که از بردن نام‌شان معذورم.

بنابراین با حذف رشته‌های موسیقی، سینما و مجسمه‌سازی یا هر رشته هنر دیگری اولا جوانان را راهی کشورهای دیگر می‌کنیم، در ثانی فرهنگ و هنر ایران را به ورطه نابودی می‌کشانیم».

وب‌سایت «انصاف نیوز» اما در گزارشی به این موضوع پرداخته و به نقل از یک دانشجوی دانشگاه هنر نوشت که رشته‌ سینما و مجسمه‌سازی این دانشگاه امسال از دفترچه‌ انتخاب رشته حذف شده است و «دلیل آن نیز به اتفاقات رخ‌داده در اعتراضات ۱۴۰۱ در دانشگاه هنر برمی‌گردد».

این دانشجو در توضیح چرایی برخورد با رشته مجسمه‌سازی گفته است که سال گذشته دانشجویان رشته‌ مجسمه‌سازی و رئیس دانشکده‌شان، کوروش گلناری «به مشکلات بسیاری برخوردند.»

این فعال دانشجویی تاکید کرده که این دانشکده در ۱۴۰۱ بیشترین اعتصابات در برگزاری کلاس‌هایش را تجربه کرده است. به گفته این فعال دانشجویی «دانشگاه در مجموع با اساتید، مدیریت این گروه و دانشجویانش مشکل داشته است».

حذف رشته سینما از این دانشکده در حالی صورت گرفته است که سازمان سنجش برای این رشته آزمون عملی نیز برگزار کرده است.

بر همین اساس جمعی از دانشجویان این دانشگاه و اساتیدی که آزمون‌های عملی سینما را برگزار کرده‌اند به این شرایط معترض هستند.

در همین رابطه یکی از اساتید برگزارکننده‌ این آزمون به وب‌سایت «انصاف نیوز» گفته است که «شوکه شدیم» دانشگاه هنر و دانشگاه دامغان تنها دانشگاه‌های کشور هستند که در مقطع کارشناسی رشته‌ سینما را دارند.

این استاد دانشگاه اضافه کرده که این حذف رشته‌ سینما احتمالا توسط دانشگاه صورت گرفته است و نه توسط سازمان سنجش.

دانشگاه هنر در ماه‌های اخیر نیز کماکان خبرساز بوده و در آخرین مورد در بیانیه‌ای که دانشجویان دانشگاه هنر در روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد منتشر کردند، خطاب به مقامات حکومتی نوشتند «میان ما و شما دریایی خون فاصله است» و «هیچ حرفی با شما نداریم، الا یک کلمه: نه»

تا مدتها این بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر در فعالیت های اعتراضی مورد استناد قرار گرفت.

با توجه به این اقدام و واکنش های گسترده ای که به همراه داشته باید منتظر ماند تا پاسخ دانشگاه یا سازمان سنجش نسبت به آن منتشر شود. البته به نظر نمی رسد مسئولان مربوطه پاسخ قانع کننده و منطقی برای چنین اقدامی که منجر به حذف دو رشته مهم و پرطرفدار از دانشگاه شده است، داشته باشند.