پاره کردن قرآن توسط یک فعال راست افراطی مقابل سفارت ترکیه در هلند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ادوین واگنسفلد که رهبری شاخه هلندی جنبش راست افراطی «پگیدا» را بر عهده دارد، به همراه دو نفر دیگر در مقابل سفارت ترکیه در شهر لاهه یک نسخه از قرآن را پاره کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دولت هلند ضمن محکوم کردن هتک حرمت به کتاب مسلمانان گفت که هیچ اختیار قانونی برای جلوگیری از آن ندارد.

ادوین واگنسولد، فعال راست افراطی هلندی، روز جمعه هجدهم اوت (۲۷ مرداد)، در تظاهراتی مقابل سفارت ترکیه در شهر لاهه، یک قرآن را زیر پا گذاشت و سپس آن را پاره کرد؛ اقدامی که با حضور و اعتراض ده‌ها مسلمان همراه بود.

«پگیدا» یا «وطن پرستان اروپایی علیه اسلامی شدن غرب» یک جنبش نژادپرستانه است که در سال ۲۰۱۴ به دلیل هجوم مهاجران از شهر درسدن آلمان راه اندازی شد و نسبت به آنچه «اسلامی شدن غرب» می‌خوانند، هشدار می‌دهد و خواستار اخراج مسلمانان از اروپاست.

پلیس هلند جاده منتهی به خیابانی را که سفارت ترکیه در آن قرار دارد، بست؛ جایی که تظاهراتی متقابل ترتیب داده شده بود و در آن حدود ۵۰ نفر شرکت کردند. برخی از آنها زمانی که واگنسفلد شروع به پاره کردن صفحات قرآن کرد، به سمت وی ​​سنگ پرتاب کردند.

در ویدیوهای منتشر شده از ادوین واگنسولد، دیده می‌شود که دو نفر دیگر نیز او را در اقدام به پاره کردن قرآن همراهی می‌کنند. او که شاخه هلندی گروه راست افراطی پگیدا را رهبری می‌کند، لباسی با مفهوم ضداسلامی نیز بر تن کرده بود.

هم‌زمان با این اقدام، گیرت ویلدرز، رهبر یک حزب راست افراطی دیگر، نیز پیامی را به‌صورت آنلاین در حمایت از تظاهرات روز جمعه منتشر کرد.

در جریان این تنش‌ها، حدود ۲۰ پلیس مجهز به سپر و باتوم حضور داشتند. پلیس‌ها مانع معترضانی شدند که واگنسولد را تعقیب می‌کردند.

دیلان یشیل‌گوز، وزیر دادگستری هلند که اصالت ترکیه‌ای دارد، اهانت به کتاب مقدس مسلمانان را «بسیار بدوی و رقت‌انگیز» توصیف کرد. او ضمن محکومیت این اقدام افزود قوانین کشور هلند چنین تظاهراتی را مجاز دانسته است.

واگنسولد پیش از این نیز تظاهرات مشابهی را در ماه ژانویه انجام داده بود. این فعال راست افراطی در آن زمان یک نسخه از قرآن را در بیرون پارلمان پاره کرد و در اظهارنظرهایی آن را به کتاب «نبرد من» آدولف هیتلر تشبیه کرد؛ اظهاراتی که قرار است به سبب آن‌ها در دادگاه محاکمه شود.

اقدامات مشابه درباره کتاب مقدس مسلمانان، اخیراً در چندین کشور اروپایی اتفاق افتاده است. در اواخر ماه ژوئیه، دو مرد علاوه بر حوادث مشابه امسال در دانمارک، یک جلد قرآن را در مقابل پارلمان سوئد به آتش کشیدند.

این رویدادها باعث خشم و ناآرامی در چندین کشور مسلمان شده است تا آنجا که سازمان اطلاعات سوئد، روز پنجشنبه، در‌پی واکنش‌های خشم‌آلود جهان اسلام به قرآن‌سوزی، سطح هشدار خود را افزایش داد.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، اعلام کرده است که این کشور چند درخواست مجوز برای سوزاندن «کتاب‌های مذهبی» دریافت کرده و درباره تشدید تنش‌ها با جهان اسلام به‌دنبال این اقدامات ابراز نگرانی کرده است.

در‌پی سوزاندن قرآن در سوئد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر)، قطعنامه‌ای در مورد نفرت مذهبی تصویب کرد که باعث نگرانی کشورهای غربی شده است. به گفته این کشورها، این اقدام دشواری‌هایی برای حمایت از حقوق بشر به وجود می‌آورد.

در این قطعنامه که پاکستان -به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو- آن را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طرح کرد، از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته می‌شود که گزارشی در مورد نفرت مذهبی منتشر کند. همچنین از دولت‌ها خواسته شده است که قوانین خود را بازبینی کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع پیشگیری و پیگرد قانونی نفرت مذهبی و حمایت از آن شود بررسی کنند.