ذخیره گاز اروپا زودتر از موعد مقرر به بالای ۹۰ درصد رسید

«اورزلا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا در ماه آگوست به هدف ذخیره‌سازی ۹۰ درصدی گاز خود رسیده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در حالی که مسکو از سال گذشته تصمیم گرفت تا صادرات گاز به اروپا را متوقف کند، ذخیره گاز طبیعی اتحادیه اروپا چند ماه زودتر از رسیدن به فصل سرما به رکوردی بی‌سابقه رسید.

 اتحادیه اروپا تا ماه نوامبر برای رساندن ذخیره گاز به ۹۰ درصد فرصت داشت.

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که به دلیل سطح ذخیره‌سازی بالا، قیمت انرژی کاهش یافته و سطح ذخیره‌سازی گاز اروپا زودتر از موعد به سطح ۹۰ درصد رسیده است و کشورهای اروپایی با همکاری هم در حال حذف گاز روسیه هستند.

او افزود که کشورهای اروپا به کار خود بر روی منابع انرژی متنوع‌تر در آینده ادامه می‌دهند.

همچنین کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: «تأیید عبور ذخیره گاز از حد نصاب تعیین شده پیش از زمان موعود نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا برای زمستان به خوبی آماده شده است و این امر به تثبیت بیشتر بازار طی ماه‌های آینده کمک خواهد کرد».

وی افزود که بازار انرژی اروپا نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ به ثبات بیشتری رسیده است.

اتحادیه اروپا تا پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کرد. بروکسل گاز وارداتی از روسیه را با خرید گاز از آمریکا، نروژ، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر جبران کرده است.

تحلیلگران بازار انرژی در اروپا بر این باور هستند که زمستان پیش رو آخرین زمستانی خواهد بود که تامین گاز کشورهای اروپایی می‌تواند اسباب نگرانی باشد. به گفته آنها از میانه‌سال ۲۰۲۴ سهم گاز طبیعی مایع با افزایش ظرفیت تولید قطر و آمریکا به نگرانی‌ها پدیدآمده پس از آغاز جنگ اوکراین پایان خواهد داد.

با آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و حمایت کشورهای اروپایی از کی‌یف، مسکو صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد و پس از این اقدام، مقامات جمهوری اسلامی «زمستان سخت» را برای اروپا پیش‌بینی کردند و رسانه‌های همسو با جمهوری اسلامی نیز با تبلیغات گسترده در این مورد، مشکلات پیش روی مردم اروپا به تصویر کشیدند.

با این حال کشورهای اروپایی به سرعت به ذخیره گاز مورد نیاز خود پرداختند و زمستان را بدون سختی پشت سر گذاشتند و به نظر می‌رسد امسال نیز بسیار زودتر به این هدف رسیدند.

وزارت دارایی روسیه اعلام کرده است که درآمد حاصل از صادرات انرژی در هفت ماه ابتدایی سال جاری با ۴۱ درصد کاهش به حدود ۴۳ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که ارزش روبل به کمترین میزان خود طی ۱۶ ماه گذشته رسیده است.