کشته شدن بیش از ۳۰ نفر در آتش سوزی هاوایی و ویرانی صدها خانه

مقامات هاوایی اعلام کردند که در آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده در جزیره مائویی هاوایی دست‌کم ۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از صدها خانه تا کنون ویران شده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در بیانیه ای که از سوی مقامات هاوایی منتشر شده آمده است: «تا کنون ۳۶ نفر به دلیل آتش‌سوزی منطقه لاهاینا جان‌باخته و تلاش‌ها برای اطفای حریق همچنان ادامه داد».

این آتش‌سوزی ساکنان جزیره را غافلگیرانه کرد و خسارات فراوانی به همراه داشت و ساختمان‌ها ویران و خودروهای سوخته بسیاری در خیابان‌هایی که پیش‌تر مملو از جمعیت بودند به جای گذاشت. ساکنان این منطقه وضعیت را آخرالزمانی توصیف کردند.

این آتش‌سوزی جنگلی که از بعدازظهر سه‌شنبه آغاز شد، به دلیل وزش بادهای شدید ناشی از طوفان دورا که از جنوب این منطقه عبور می‌کرد، گسترش یافت و خشک‌بودن پوشش گیاهی نیز عامل دیگری برای افزایش سریع آتش‌سوزی بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روز گذشته صد‌ها خانه در اثر این آتش‌سوزی ویران شد و گشت هوایی غیرنظامی ایالات متحده و اداره آتش‌نشانی مائوئی خبر دادند که بیش از ۲۷۱ سازه شهر لاهاینا تحت تأثیر آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند.

در حالی که برخی از محله‌های این شهر تاریخی به طور کامل در اثر آتش‌سوزی نابود شده بود، تعدادی از کودکان و بزرگسالان برای فرار از شعله‌های آتش به اقیانوس و داخل آب پناه بردند، افسران گارد ساحلی آمریکا دست‌کم ۱۲ نفر را از آب بیرون کشیدند.

دستور تخلیه بسیاری از مناطق این جزیره صادر شده و بیش از ۲۱۰۰ نفر از سه‌شنبه‌شب در مراکز تخلیه اسکان داده شده و پس از لغو بسیاری از پروازها، ۲۰۰۰ مسافر دیگر در فرودگاه این جزیره پناه گرفتند.

هاوایی یکی از ایالت‌های ایالات متحده آمریکا است که در اقیانوس آرام واقع شده و شامل تعداد زیادی جزیره است که جزیره مائوئی یکی از بزرگ‌ترین این جزایر است و آتش سوزی در منطقه لاهاینا این جزیره که یک منطقه تفریحی است رخ داده است.

کاخ سفید از جانب جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیام تسلیت صادر کرد و تلاش آتش‌نشانان را تحسین کرد و دستور داد تا از «تمام ظرفیت‌های موجود از محل منابع فدرالی در این جزایر برای کمک» استفاده شود.

آقای بایدن همچنین اعلام کرد که از گارد ملی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی همگی به منطقه اعزام شدند و وزارت حمل و نقل ایالات متحده هم به تلاش‌های خود برای تخلیه مردم ادامه می‌دهد.