نفوذ هکرهای کره شمالی به شرکت سازنده موشک مافوق صوت روسیه

گروهی از هکرهای کره شمالی سال گذشته به مدت پنج ماه مخفیانه به شبکه‌های داخلی یکی از بزرگترین شرکت‌های مهندسی طراحی موشک‌های روسیه نفوذ کرده بودند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محققان امنیت سایبری شرکت آمریکایی «سِنتینل وان» به تازگی با انتشار گزارشی خبر دادند که هکرهای کره شمالی سال گذشته حداقل به مدت پنج ماه به طور مخفیانه به شبکه‌های رایانه‌ای یک توسعه‌دهنده اصلی موشک روسی نفوذ کرده‌اند.

این شرکت امنیت سایبری، تیم‌های هکری کره شمالی را «اسکار کرافت» و «لازاروس» معرفی کرد و عنوان کرد که این گروه‌های هکری با دولت کره شمالی مرتبط هستند.

نفوذ به سیستم‌های شرکت طراحی موشک مستقر در شهری کوچک در حومه مسکو تقریباً در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شده و تا ماه مه ۲۰۲۲ ادامه یافته است و هکرها به اطلاعات موجود در سیستم‌های این شرکت که با نام «ان‌پی‌او» شناخته می‌شود دست یافتند.

به گفته کارشناسان موشکی، شرکت مورد هدف که معمولاً با نام «ان‌پی‌او ماش» شناخته می‌شود، به عنوان یک توسعه‌دهنده پیشگام در زمینه موشک‌های مافوق صوت، فناوری‌های ماهواره‌ای و نسل جدید تسلیحات بالستیک عمل کرده است.

از زمان آغاز تلاش‌های کره شمالی برای ساخت یک موشک بالستیک بین‌قاره‌ای که قادر به حمله به سرزمین اصلی ایالات متحده باشد، این سه حوزه همواره مورد توجه مقامات پیونگ‌یانگ بوده است.

شرکت ان‌پی‌او ماش، در طول جنگ سرد به عنوان یک سازنده برتر ماهواره برای برنامه فضایی روسیه و به عنوان تولیدکننده موشک‌های کروز به شهرت رسید.

کارشناسان می‌گویند این حادثه نشان می‌دهد که چگونه این کشور منزوی، حتی متحدان خود مانند روسیه را در تلاش برای دستیابی به فناوری‌های حیاتی هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی در این مورد عنوان کرد که نمی‌تواند تایید کند که چه اطلاعاتی به سرقت رفته است. اما می‌نویسد که در ماه‌های پس از این حمله سایبری بود که پیونگ‌یانگ از تحولات متعددی در برنامه‌های موشکی بالستیک خود خبر داد.

سال گذشته و چند ماه پس از پایان نفوذ هکرهای کره شمالی به شبکه‌های داخلی شرکت مهندسی طراحی موشک روسی، پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرد که مقام‌های ژاپن اعلام کردند برد آن برای هدف قرار دادن آمریکا کافی است.

به نظر می‌رسد که این اولین موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی باشد که از پیشرانه‌های جامد استفاده می‌کند که باعث می‌شود پرتاب آن سریع‌تر از پیشرانه‌های سوخت مایع باشد.

هنوز مشخص نیست که عملیات هک و دسترسی به اطلاعات شرکت طراحی موشک روسی چه میزان به کره شمالی برای پیشبرد ساخت موشک‌های قاره‌پیما کمک کرده است.