/

بازخواست سفیر جمهوری اسلامی توسط نماینده ایرانی‌تبار پارلمان نیوزیلند درباره سرکوب ها در ایران

رضا نظر اهری که به تازگی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در نیوزیلند معرفی شده از سوی نمایندگان پارلمان این کشور درخصوص موضوع سرکوب اعتراضات و افزایش اعدام‌ها در ایران مورد بازخواست قرار گرفت.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

سفیر جمهوری اسلامی که روز گذشته در جلسه کمیته منتخب امور خارجی، دفاع و تجارت مجلس نیوزیلند حضور یافته بود از سوی برخی از نمایندگان این کشور مورد سؤال قرار گرفت و تلاش کرد که اقدامات حکومت ایران در سرکوب اعتراضات اخیر را توجیه کند.

او در این جلسه گروگان گرفتن چهارماهه دو اینفلوئنسر نیوزیلندی را رد کرد و گفت: «این دو گروگان نبودند، این دو تبعه نیوزیلند به منطقه‌ای ممنوعه رفتند که در آنجا تابلوی عکس‌برداری ممنوع نیز قرار داشت و آنها از این منطقه عکس‌برداری کردند. ما آنها را بازداشت نکردیم بلکه فقط پاسپورت آنها را ضبط کردیم.»

او مدعی شد که آنها آزاد بودند و فقط پاسپورتشان ضبط شده بود و وقتی که قبول کردند که از منطقه ممنوعه عکس گرفته‌اند پاسپورت‌هایشان به آنها برگردانده شد.

اینفلوئنسر نیوزیلندی با نام‌های «افر ریچ‌وایت» «و بریجیت تاک‌وری» پس از اینکه چند ماه اجازه خروج از ایران را نداشتند نهایتاً پس از مذاکرات مخفیانه مقامات نیوزیلند با جمهوری اسلامی، در اوایل آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.

در این جلسه همچنین سفیر جمهوری اسلامی در مورد ماجرای مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و سرکوب اعتراضات پس از آن نیز مورد سؤال قرار گرفت. نظر اهری مرگ مهسا امینی را «رویداد بسیار غم‌انگیز» خواند اما شبکه‌های اجتماعی و «مداخله خارجی» را عامل اتفاقات بعدی دانست.

او اضافه کرد: «من از اعدام و کمی شکنجه که در ایران وجود دارد دفاع نمی‌کنم، من قبلاً توضیح دادم، زمانی که یک مشکل اجتماعی، با مداخله خارجی، به یک مشکل امنیتی تبدیل می‌شود، اولویت چیز دیگری است، در این شرایط حفظ جان شهروندان و دفاع از آنها در برابر گروه‌های تروریستی اولویت است».

سفیر جمهوری اسلامی ادامه داد: «من نمی‌توانم از مرگ مهسا امینی دفاع کنم. او یکی از دختران، خواهران ما بود. این یک نوع تصادف است».

در این هنگام گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار حزب سبزها در پارلمان نیوزیلند عکس مهسا امینی را در دست گرفت و پرسید: «آیا پلیس اخلاق شما می‌تواند زنان را به خاطر نشان دادن موهایشان به صورت قانونی بکشد»؟

این سؤال به مجادله میان سفیر جمهوری اسلامی و نماینده پارلمان نیوزیلند بدل شد و رضا نظر اهری خطاب به این نماینده گفت: سؤالتان تمام شد؟ دیگر سؤالی ندارید؟

گلریز قهرمان به سفیر جمهوری اسلامی متذکر شد که «شما این جلسه را اداره نمی‌کنید و من سؤال‌هایم هنوز باقی‌مانده است.»

او بار دیگر سؤال خود را تکرار کرد و یک بار هم به فارسی از سفیر جمهوری اسلامی پرسید «آیا در ایران کشتن زنان به دلیل نشان دادن موی سرشان قانونی است؟» سفیر جمهوری اسلامی فقط پاسخ داد: نه.

قهرمان در ادامه گفت که مشاوران امور خارجه به کمیته گفته‌اند ۴۰۰ نفر به دلیل تظاهرات در ایران کشته شده‌اند. اهری در پاسخ گفت که این «کاملاً اشتباه است».

سفیر جمهوری اسلامی ادامه داد: «ما باید به واقعیت‌ها تکیه کنیم. در ایران هر فردی که اعدام می‌شود نوعی جنایت انجام داده یا عده‌ای را به قتل رسانده است و این اعدام‌ها به دلیل شرکت در تظاهرات نبوده است».

در بخش دیگری از این جلسه ابراهیم عمر، نماینده حزب کارگر در پارلمان نیوزیلند که خود را مسلمانی معتقد معرفی می‌کند خطاب به سفیر جمهوری اسلامی گفت که از این موضوع خشمگین است که می‌بیند از اسلام به عنوان ابزاری برای سرکوب و کشتن زنان و دختران استفاده می‌شود.

این نماینده پارلمان نیوزیلند گفت: «اسلام جبار یا محدودیتی برای زنان در مورد حجاب ندارد. اگر زنان حجاب داشته باشند، خوب است. اگر نداشته باشند، همچنان خوب است».

عمر گفت: «مهسا امینی هیچ جرمی مرتکب نشده بود.»