//

تخلیه زندان رجایی‌شهر؛ آینده‌نگری حکومت برای سالگرد خیزش انقلابی یا پاکسازی جنایات دهه شصت؟

خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه، خارج کردن زندانیان و تخلیه زندان رجایی‌شهر کرج را تایید کرد و این در حالی است که کنشگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی در گمانه‌زنی‌هایی این اقدام را آینده‌نگری حکومت برای سالگرد خیزش انقلابی و تلاش برای پاکسازی آثار جنایات دهه شصت در این زندان عنوان کرده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری میزان ضمن تایید تخلیه این زندان نوشت: مقدمات تعطیلی زندان رجایی‌شهر در حال انجام است و زندانیان این زندان در حال انتقال به زندانی دیگر هستند.

تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از حضور پررنگ نیروهای یگان ویژه، یگان‌های امداد، نیروهای پلیس و گارد سپاه در اطراف این زندان است.

خبرگزاری قوه قضاییه ادعا کرده که تخلیه زندان رجایی‌شهر بر مبنای یکی از مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۱۸ فروردین سال جاری انجام شده است.

این در حالی است که بسیاری از کنشگران سیاسی و مدنی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی دلیل چنین اقدامی را آینده‌نگری حکومت برای سالگرد خیزش انقلابی و تدارک فضایی برای بازداشت‌شدگان و همچنین تلاش حکومت برای پاکسازی آثار جنایات دهه شصت در این زندان عنوان کرده‌اند.

فعالان فضای مجازی همچنین تعطیلی‌های دو روز اخیر را ساختگی و جهت اجرای تخلیه این زندان عنوان کرده‌اند.

در ادامه روند تخلیه زندان رجایی‌شهر کرج، برخی از زندانیان سیاسی از جمله سامان یاسین، خواننده و ترانه‌سرای زندانی به زندان اوین منتقل شده است.

غیر از خبر انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی به زندان اوین، هنوز مشخص نیست بقیه زندانیان این زندان به کدام زندان‌ها منتقل شده‌اند.

زندان رجایی‌شهر با نام قدیمی «زندان گوهردشت» به دلیل حضور بسیاری از زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی در این زندان نام آشنایی است.

بسیاری از جنایات حکومت جمهوری اسلامی و اعدام تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در دهه شصت به ویژه در سال ۶۷ در زندان رجایی‌شهر کرج رخ داده است.