گسترش بحران بی آبی در غرب و شرق کشور؛ مردم دیواندره و زابل تجمع اعترضی برپا کردند

بحران کمبود آب در نقاط مختلف ایران همچنان رو به گسترش است و طی روز و شب گذشته شهروندان زابل در شرق ایران و اهالی دیواندره در غرب کشور در اعتراض به این بحران تجمع اعتراضی برپا کردند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جمعی از شهروندان زابل در استان سیستان و بلوچستان، عصر روز گذشته در اعتراض به بی‌آبی در این منطقه و محقق نشدن وعده‌های دولت ابرائیم رئیسی در تامین حقابه هیرمند تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در جریان این تجمع، معترضان پلاکاردهایی با شعارهایی چون «سیستان آب ندارد، سیستان هوا ندارد، سیستان معیشت ندارد»، «سیستان تشنه آب است، سیستان تشنه توجه است»، «ترک فعل ۳۰ساله متولیان رودخانه‌های مرزی عامل وضعیت موجود است» و «حقابه و هوای پاک» در دست داشتند.

همچنین بنر بزرگی با مضمون «خاک از سرم گذشته، مرا آب می‌دهید؟» در دست تجمع‌کنندگان بود که علاوه بر مشکل بی‌آبی به معضل هجوم ریزگردها در این استان نیز اشاره داشت.

مردم شهرستان زابل برای چندمین بار در ماه‌های اخیر به خیابان‌ها آمدند و به ناکارآمدی جمهوری اسلامی ایران در گرفتن حقابه سیستان از رود هیرمند اعتراض کردند.

استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرهای شمال این استان چون زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در حالی به شدت با بحران آب مواجه‌اند که به دلیل شکل‌گیری کانون‌های جدید ریزگردها و بادهای موسمی ۱۲۰ روزه این منطقه طی سال‌های اخیر، مردم برای چندین ماه است با «هجوم ریزگردها» مواجه هستند.

همچنین به دنبال قطعی چند روزه آب شهر دیواندره شامگاه دیشب تعدادی از شهروندان این دیواندره‌ای در مقابل فرمانداری و اداره آبفا این شهر تجمع و نسبت به مشکل قطعی آب اعتراض کردند.

خبرگزاری حکومتی فارس وابسته به سپاه پاسداران تعداد معترضان را «حدود ۲۰۰» نفر تخمین زد اما ویدئوهای منتشر شده از این شهر نشان می‌داد که تعداد معترضان بیشتر از ادعای خبرگزاری فارس بوده است.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این اعتراض مسالمت آمیز با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و سایت حقوق بشری هه‌‎نگاو گزارش داد که دست‌کم ۴ تن از مردم معترض دیواندره در جریان این اعتراض با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی زخمی شدند.

در برخی از ویدئو هایی که از اعتراض شب گذشته شهروندان شهر کردنشین دیواندره منتشر شده به وضوح صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود.

شهر دیواندره در استان کردستان از چند هفته پیش با قطع مکرر و گسترده آب شرب مواجه است. شرکت آبفای دیواندره ابتدا دلیل این رخداد را «شکستگی خط انتقال آب» عنوان کرد و تاکنون چند بار از تعمیر و برقراری آب شهر خبر داده اما هر بار قطعی آب تکرار شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طی سه روز گذشته آب این شهر قطع بوده است.