/

وزارت ارشاد فعالیت «طاقچه» را ممنوع اعلام کرد

پس از غوغای رسانه ای بر سر انتشار عکس کارکنان زن فروشگاه «طاقچه» بدون حجاب اجباری، وزارت ارشاد جمهوری اسلامی از ممنوعیت‌ فعالیت‌ این فروشگاه اینترنتی به دلیل نداشتن مجوز لازم خبر داد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رسانه های داخل ایران خبر دادند که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد اعلام کرده «بر اساس اسناد بالادستی و در راستای “ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال” از فعالیت طاقچه ممانعت به عمل می‌آورد».

به دنبال اطلاعیه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی مبنی بر ممانعت از فعالیت طاقچه به دلیل اینکه تاکنون اقدام به دریافت مجوزهای قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این وزارتخانه نکرده است، سایت طاقچه از دسترس خارج شد.

پس از انتشار عکس‌هایی از کارکنان طاقچه بدون حجاب اجباری که واکنش‌هایی را از سوی موسسات انتشاراتی وابسته به حکومت به دنبال داشت، وزارت ارشاد اعلام کرد که طاقچه مجوز فعالیت ندارد.

براساس این خبر، وزارت ارشاد اعلام کرد: «پیرو ماده ۲ قانون نحوه مجازات اشخاص که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند، همه سکوهای ارائه‌دهنده محتواهای فرهنگی مکلف به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند» و «سکوی ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال طاقچه تا کنون اقدام به دریافت مجوزهای قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه نکرده است».

همزمان با ادامه واکنش‌ بخش‌های حکومتی به عکس کارمندان شرکت «طاقچه» و تحریم آن، رسانه‌ها از تشکیل پرونده قضایی برای این شرکت خبر دادند.

رسانه‌های داخل ایران صبح روز پنج‌شنبه، پنجم مرداد، بدون اشاره به جزئیات اعلام کردند که در پی عدم رعایت حجاب اجباری توسط کارکنان زن شرکت طاقچه در این باره پرونده قضایی تشکیل شده است.

خبر تشکیل پرونده برای این شرکت نشر تنها ساعاتی پس از آن منتشر شده است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به حواشی ایجاد‌شده تهدید کرد که «به اپلیکشن‌هایی که مانند طاقچه مسئله حجاب و عفاف را رعایت نکنند و مجوزشان با وزارت ارشاد است حتما رسیدگی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.»

موسسات انتشاراتی حکومتی پس از انتشار این خبر در اطلاعیه های جداگانه و انتشار در فضای مجازی عدم همکاری خود با طاقچه را اعلام کرده و خواستار برخورد قضایی با این فروشگاه کتاب اینترنتی شده بودند.

براساس این گزارش فروشگاه «طاقچه» به سرنوشت «دیجی کالا» دچار شد، همچنین شرکت بیمه اینترنتی «ازکی» نیز در همین مسیر قرار گرفت و مجوز فعالیتش به دلیل انتشار عکسی از کارکنان زن این موسسه تعلیق شد.

در واکنش به این اتفاقات، حسین اسلامی؛ رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در فضای مجازی اعلام کرد که  این سازمان به زودی در این خصوص اعتراض خواهد کرد.

او  در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز  پیرامون این اتفاقات گفت: «ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هرگونه قانون‌شکنی مخالفیم. اتفاقاتی که در روزهای گذشته برای مجموعه‌های دیجی کالا و طاقچه و ازکی رخ‌داده است مغایر با قانون است. برخورد با کلیت یک کسب‌وکار و تمام اعضا و سهام‌داران آن به هیچ‌وجه قابل قبول و منطقی نیست. اتفاقاتی که در این مجموعه‌ها رخ‌داده است جزو بحث‌های اجتماعی است و برخورد با آن‌ها نیز باید در قالب اجتماعی باشد. از منظر قانونی و همچنین فضای اقتصاد دیجیتال، برخوردهایی شبیه پلمپ و یا تعلیق قانونی نیست و کمکی نیز به پلمپ‌کنندگان برای رسیدن به اهداف خود نمی‌کند».

اسلامی همچنین گفت: «هرگونه آسیب به روند فعالیت کسب‌وکارها و بی‌ثباتی در این حوزه، می‌تواند منجر به خروج نیروی انسانی متخصص شود. از این منظر ما با برخوردهای اینچنینی که به روند صعودی مهاجرت نخبگان و نیروی انسانی کمک کند مخالف هستیم. نحوی برخوردها باید به گونه‌ای باشد که کلیت کسب‌وکار ضربه نخورد».

فشارها و برخوردهای شدید در این حوزه از سوی نهادهای حکومتی همچنان ادامه دارد، از سوی دیگر اصرار زنان و دختران برای انتخاب پوشش نیز پابرجاست و از این خواسته خود کوتاه نیامده اند.