۵۴ عضو کنگره آمریکا خواستار قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند

۵۴ عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، خواستند شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت حکومت ایران را در فهرست سازمان‌های تروریست خارجی قرار دهد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این نامه که به ابتکار درل آیسا، عضو مجلس نمایندگان، نوشته شده، به اقدام دولت بایدن در قرار دادن حوثی‌ها در فهرست جداگانه‌ای تحت عنوان «گروه‌ تروریست جهانی ویژه» به جای لیست سازمان‌های تروریستی خارجی انتقاد شده است.

حوثی‌های یمن مورد حمایت حکومت ایران روز دوشنبه، ۲۳ بهمن، یک کشتی باری را در دریای سرخ هدف قرار دادند؛ تحلیلگران داده‌های کشتیرانی گفتند این کشتی حامل ذرت به ایران بود.

منابع کشتیرانی می‌گویند که به نظر می رسد این اولین کشتی باری به مقصد ایران است که حوثی‌ها از شروع حملات به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ آن را هدف قرار داده‌اند.

یک مقام دفاعی ایالات متحده بدون اشاره به جزییات گفت احتمالاً این کشتی هدف قرار گرفته اما به آن اصابت نکرده است.

به گفته سخنگوی نظامی حوثی‌ها کشتی هدف قرار گرفته کشتی آمریکایی«استار آیریس» بود اما، شرکت‌های ردیاب کشتی‌ها می‌گویند این کشتی متعلق به یونان با پرچم جزایر مارشال بود. شرکت «کپلر» که داده‌های کشتیرانی را رصد می‌کند گفت «استار آیریس» حامل ذرت برزیل به مقصد ایران بود.

کارشناس ارشد «کپلر» در امور کشتی‌های حامل کالاهای کشاورزی گفت: «استار آیریس مانند همه کشتی‌های فله‌بر به مقصد ایران بدون واهمه از حملات حوثی‌ها مسیر خود را از دریای سرخ منحرف نکرده‌اند.» او گفت این کشتی حامل ۴.۵ میلیون تن ذرت از برزیل، بزرگترین وارد کننده ذرت به ایران، برای سال میلادی جاری بود.

رویترز به نقل از یک مقام امنیتی منطقه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد حوثی‌ها با این حمله می‌خواستند نشان دهند که حکومت ایران این گروه را کنترل نمی‌کند و خودشان مستقلاً عمل می‌کنند و از قبل تهران را از این حمله مطلع کرده بودند.»